x

Manage uw bezoekers op intuitive wijze

snel, simpel en eenvoudig met de SLIM Access

Meer info

Is diefstal een selfservice probleem?

In onze wereld zijn oplossingen zoals zelfscanning en zelfkassa's in winkels steeds populairder geworden. Supermarkten en andere winkels passen zich aan onze on-demand zelfbedieningsmaatschappij aan door de klanten keuzevrijheid en een betere service te bieden met selfservice oplossingen. Tegelijk proberen winkeleigenaars kosten te besparen omdat zij hierdoor efficiënter personeel kunnen omgaan. Maar achter dit alles gaat een grote uitdaging van zelfscanning schuil: verlies als gevolg van diefstal.

Het probleem van diefstal is niet nieuw voor retailers. Maar door de introductie van zelfbedieningstechnologie is het opnieuw onder de aandacht gekomen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het verlies bij self-checkout oplossingen kan oplopen tot een verdubbeling ten opzichte van de traditioneel kassa. Daarbij word diefstal bij gebruik van zelfscanning het meeste genoemd omdat het een onderwerp is waarbij iedereen een idee of mening heeft. Het is echter niet de enige reden waarom verlies bij het gebruik van zelfscanning of tijdens self-checkout proces kan optreden.

Wanneer een klant een Self-checkout gebruikt, neemt hij de rol van een kassier over. Omdat een klant geen getrainde kassier is, is het aannemelijk dat er vaker fouten worden gemaakt in het proces. Juist hierin zit de winstdaling van de winkelier, door deze fouten verlaten producten de winkel zonder de juiste betaling. Denk bijvoorbeeld aan een foutieve sticker, het vergeten te scannen of en ingewikkeld proces waarbij je het product scant en dan het aantal nog moet aangeven. Er zijn vele manieren om een fout te maken. Er is dus veel onopzettelijke diefstal in het spel, maar hoe kunnen we deze en de normale diefstal dan bestrijden?

Zoals eerder aangegeven is de uitdaging voor winkeliers niet nieuw. Er zijn al verschillende oplossingen op de markt, maar deze dekken niet elke situatie af. Een van de meest voorkomende methoden om diefstal te voorkomen is elektronische bewaking zoals CCTV (Closed Circuit Television) of EAS (Electronical Article Surveillance). Maar dergelijke systemen hebben hun beperkingen. Camerabewaking vereist bijvoorbeeld voortdurend toezicht door het personeel om diefstal onmiddellijk op te sporen en EAS-etiketten passen niet op alle producten. Hetzelfde geldt voor RFID, een nieuwere vorm van tagbeveiliging die relatief duur is, waardoor ze minder goed inzet baar is voor goederen met een lage waarde, zoals een chocolade reep of een pakje boter.

Ook al zijn deze maatregelen niet 100% waterdicht, toch doen ze het diefstalpercentage dalen. Dit geeft al aan dat er vaak gekozen moet worden voor meerdere opties. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld ook een barrièrecontrole of controle door het personeel. Barrièrecontrole met een poortje dat moet worden geopend met behulp van uw kassabon zal opportunisten ervan weerhouden de winkel in te lopen, iets te pakken en naar buiten te lopen. In combinatie met personeel dat toezicht houdt en controleert bij aankopen, kan diefstal effectief worden voorkomen. Daarnaast is er altijd een medewerker in de buurt die service kan verlenen aan klanten.

De meeste van deze oplossingen zijn echter gericht op opzettelijke diefstal. Dit geeft al aan dat onopzettelijke diefstal vaak onderbelicht is. Deze leiden ook tot hogere verliezen. Denk bijvoorbeeld aan frustratie tijdens het afrekenen. Wanneer het scannen niet lukt spoort het aan tot het stelen van waren. Maar ook producten die niet goed gecodeerd, kunnen ertoe leiden dat ze de winkel verlaten zonder er het juiste voor te betalen.

Het is essentieel om een gebruiksvriendelijke kassa-oplossing te hebben die intuïtief werkt voor uw klanten om dit tegen te gaan. Als u zich hiervan bewust bent, hebt u de mogelijkheid om de software, hardware en uw kassa-oplossing aan te passen aan het traject van uw klanten. Dit zorgt ervoor dat self-checkout soepel verloopt, frustraties laag blijven en "diefstal" zal afnemen.

Over het onderzoek:
Met meer dan 50 jaar ervaring is Pan Oston gespecialiseerd in klantinteractie oplossingen zoals self-scannen. Om onze oplossingen zo goed mogelijk te laten aansluiten op de wensen van de klanten zoeken wij constant naar nieuwe manier om dit te doen. Daarom onderzoeken we momenteel hoe we self-service oplossingen het beste kunnen implementeren voor Retailers. Als onderdeel hiervan doen zijn Judith Ditscherlein en de Universiteit Twente bezig om te bekijken hoe diefstal bij self-service verkomen kan worden.

 
deel

Click & Collect

De toekomst voor 24/7 Retail

11 feb 2021

Verdwijnt de kassière?

Verdwijnt de kassière?

09 feb 2021

5 redenen om selfservice te implementeren in 2021

Is uw onderneming klaar voor de nieuwste generatie klanten?

03 feb 2021

100ste ACTION

100ste action in Polen opent deuren

22 dec 2020

PVM

Unieke Dirk vd Broek heeft primeur met nieuwe PVM

04 dec 2020

Tegut teo

Een nieuw digitaal miniwinkel concept

05 nov 2020

Wat is sneller?

Wat is sneller: de caissière of de zelfscankassa?

14 sep 2020

Kustommer Djurnie

Het belang van de juiste self-scan oplossing

08 sep 2020

ROE 2020

Innovatie partner bij Retail Outlook Event 2020

18 aug 2020

NOS op bezoek

NOS op bezoek in Raalte

26 jul 2020

Oculus

Digital Mirror in vakblad voor Opticiens

14 jul 2020

Mondmasker Detectie

Mondmasker Detectie

10 jul 2020

SLIM Access

Automatische toegangscontrole op een intuïtieve manier

07 jul 2020

SPAR mini store

Groots op klein formaat

01 jul 2020

Corona Oplossingen

Corona Oplossingen voor de Retail

24 jun 2020

Winkel Corona vrij

Winkel “Corona virus vrij” met een Selfserviceoplossing van Pan Oston

31 mrt 2020

Nominatie Philips Spotlight

Stem nu op Beekman Electro & Pan Oston

23 mrt 2020

Corona en onze producten

Corona en onze producten

17 mrt 2020

Corona Maatregelen

Pan Oston onveranderd bereikbaar ondanks Coronavirus maatregelen.

16 mrt 2020

EuroShop 2020

EuroShop 2020 een groot succes!

27 feb 2020

EHI Interview

Checkouts samenstellen zoals je een auto doet

17 feb 2020

Beurzen 2020

Het nieuwe jaar goed van start

08 jan 2020

Edeka Endt

ONE voor Edeka Endt

11 dec 2019

Praamstraat verkocht

Praamstraat verkocht

05 dec 2019

Omnichannel strategie

Omnichannel is de sleutel tot succes in Retail

27 nov 2019

BLUE FIRE op de beurs

Succes op de Restaurant & Takeaway Innovation Expo

26 nov 2019

Muskathlon 2019

Compassion red kinderlevens dankzij uw donaties!

07 nov 2019

Dutch Design Week

Inspiratie & Innovatie opdoen bij de #DDW2019

29 okt 2019

Speeddaten

"Speed ​​Dating" zorgt voor extra marktkennis

16 okt 2019

Zelfscannen

SELFSERVICE BELANGRIJK VOOR MILLENIALS EN GENERATION Z

22 aug 2019

VAKER ZELF SCANNEN

VAKER ZELF SCANNEN: GEMAK VOOR DE KLANT, DATA VOOR DE RETAILER

09 aug 2019

Nieuwe Checkouts

AD DELHAIZE LOCHRISTI VOLLEDIG VERNIEUWD

02 aug 2019

Nieuw Pand

Ervaar het nieuwe Pan Oston aan de Hertzstraat in Raalte

24 mei 2019

Mijlpaal

Pan Oston produceert de 5000ste Tipico Betting Terminal

15 mei 2019

SLIMME DISPLAY

SLIMME DISPLAY REVOLUTIONEER SUPERMARKT PROMOTIE

10 mei 2019

EUROCIS 2019

BEDANKT VOOR UW BEZOEK TIJDENS DE EUROCIS 2019

27 feb 2019

Studenten

Windesheim studenten op bezoek

30 jan 2019

Insights 2019

Insight Design Report 2019

16 jan 2019

Digitale Healthcare

BLUE FIRE COMPACT: HET JUISTE MEDICIJN VOOR UW PATIËNTEN

14 jan 2019

INTERACTIEVE PROMOTIE

UNIEKE INTERACTIEVE PROMOTIE MET DE BLUE FIRE

17 dec 2018

digitale receptie

BLUE FIRE COMPACT: EEN KIOSK DIE BIJDRAAGT AAN UW GASTVRIJHEID

26 okt 2018

endless ailse

BLUE FIRE COMPACT: EEN UNIEKE TOEVOEGING AAN UW RETAILSTORE

22 okt 2018

PRAXIS MEGA STORE

PRAXIS MEGA STORE HEEFT NIEUWE CHECKOUT ZONE

27 jul 2018

FEESTELIJKE BOUWSTART

FEESTELIJKE START BOUW BEDRIJFSPAND PAN OSTON RAALTE

23 jul 2018

INSIGHTS 2018

QUARTERLY DESIGN REPORT 2018

26 jun 2018

CITY STORES

CITY STORE VAN COOP EN SPAR

22 mei 2018

IPO STUDENTEN OP BEZOEK

INTERNATIONALE IPO STUDENTEN WINDESHEIM BEZOEKEN PAN OSTON

16 apr 2018

RED DOT AWARD

Red Dot award voor BLUE FIRE

04 apr 2018

PAN OSTON GROEIT DOOR

PAN OSTON GROEIT DOOR OP DE ZEGGE VII

13 mrt 2018

LAAT U INSPIREREN

Blijf op de hoogte van de laatste marktontwikkelingen betreft checkout, selfservice en kiosk oplossingen door Pan Oston te volgen.
Volg ons

CONTACT

Vragen over onze checkout, selfservice of kiosk oplossingen? Neem contact met ons op via het onderstaande formulier en we helpen u zo spoedig mogelijk verder.
v
 
VERZENDEN