/ Self-service pionier in de drogisterijbranche

Snel groeiend dm zet vol in op self-service

dm-drogerie markt werd in 1973 opgericht door Prof. Götz W. Werner in Karlsruhe. Vandaag de dag is dm de best verkopende drogisterijketen van Duitsland. Dagelijks winkelen tot twee miljoen klanten in de meer dan 2.100 dm-winkels in heel Duitsland. De keten heeft in de loop der jaren haar vleugels uitgeslagen en inmiddels vind je dm-winkels in 12 Europese landen.


SAMENWERKING DM EN PAN OSTON

De samenwerking tussen Pan Oston en dm gaat terug tot 2015, toen dm koos voor de bandkassa’s van Pan Oston. Bij de opkomst van self-service in de non-food retail heeft DM zich een early adopter getoond. Al in een vroeg stadium heeft dm contact gezocht met Pan Oston om een start te kunnen maken met de implementatie van self-checkouts in hun winkels. Op basis van de ESSENCE SCO heeft Pan Oston een maatwerk self-checkout ontwikkeld die voldeed aan alle functionele vereisten van dm en bovendien is voorzien van de kleuren en branding die de huisstijl van dm weerspiegelen.



PILOT EN ROLLOUT

Einde 2021 is een eerste pilot van start gegaan in Stralsund en zijn de eerste dm self-checkouts met succes in gebruik genomen. Al snel volgde de rollout van selfcheckouts bij dm winkels in de rest van Duitsland en in andere Europese landen waar dm actief is. In juni 2024 werd met de levering van de 1000e dm-self-checkout een mijlpaal gevierd en inmiddels zijn er zo’n 2.600 self-checkouts in gebruik bij in zo’n 900 dm-winkels door heel Europa.


CONTINU VERBETEREN

In de loop der jaren is de dm self-checkout voortdurend ontwikkeld en verbeterd in nauwe samenwerking met dm. De focus ligt altijd op een optimale klantervaring en een probleemloze werking. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we met onze apparaten niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst aan alle TÜV-eisen voldoen.


TOEGANKELIJKHEID

dm streeft naar toegankelijkheid van zijn winkels voor mensen met beperking, en wil daarnaast voldoen aan de EAA richtlijn (European Accessibility Act) die op 27 juni 20025 van kracht is geworden. Daarom is bij Pan Oston een EAA-compliant self-checkout in ontwikkeling. De self-checkout is gebaseerd op het ontwerp van de DM self-checkout, maar met een aangepaste sokkel die rolstoelgebruikers meer voet- en knieruimte biedt. De self-checkout is voorzien van een laaggeplaatst extra touchscreen om de leesbaarheid en bediening te vergemakkelijken.



SUCCESVOLLE IMPLEMENTATIE

De implementatie van self-checkouts bij dm is een groot succes gebleken. De self-checkouts zijn snel door klanten omarmd, ze bieden een snelle en gemakkelijke manier om hun inkopen af te rekenen zonder dat ze in de rij te hoeven te staan. Cijfers uit 2023 en 2024 laten zien dat in dm winkels met self-checkouts gemiddeld 30% van alle transacties via self-checkout wordt afgerekend, met uitschieters tot 50% in sommige winkels.


Ook bedrijfsmatig heeft de invoering van selfservice dm geen windeieren gelegd. Self-checkouts hebben een kleinere voetafdruk dan traditionele bandkassa’s, waardoor in de winkel meer vloeroppervlak beschikbaar komt voor een ruimer assortiment. Personeel kan flexibeler worden ingezet, medewerkers hebben tijd om extra service te verlenen of andere werkzaamheden te verrichten dan zich uitsluitend met kassataken bezig te houden.



Over dm
0,74 Miljard Omzet boekjaar 2023/24
0.197 Medewerkers
0.116 dm-winkels In Europa
/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Snel groeiend dm zet vol in op self-service datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.