HEMA - Zelfscannen

Volledig passend bij het motto, “HEMA - maakt het dagelijks leven leuker en makkelijker” gaf de warenhuisketen Pan Oston de opdracht een zelfscan meubel te ontwikkelen die past in de nieuwste strategie van HEMA. In nauwe samenwerking met de HEMA is dit uitermate compacte en intuïtieve design ontstaan. En na uitvoerig testen in kleinere winkels heeft de keten het nu geïntroduceerd in verschillende grote winkels, zoals Tilburg, Breda en Parijs.

Het zelfscan meubel (SCO) is volledig ontworpen volgens het klantproces van de HEMA. Het uitdagende hieraan was dat het zelfscan meubel eenvoudig gebruikt moest kunnen worden voor het uiteenlopende productaanbod van de HEMA. Zowel een pen als een badjas moet gescand en gedeactiveerd kunnen worden. Inpakken van servies en wegstoppen van kledinghangers in de daarvoor bestemde gleuf behoren ook tot de basisuitrusting van dit compacte zelfscan meubel.

Kortom een zeer multifunctioneel, maar toch gebruiksvriendelijk en compacte selfservice oplossing, met een afwijkende vorm dat goed past in de nieuwe HEMA stijl.




Uniek aan dit intuïtieve zelfscan meubel:
  • Uitermate compact (kleine footprint)
  • Intuïtief en gebruiksvriendelijk
  • Geïntegreerde deactivatie
  • LED indicatie voor kassière
  • Tassenhaken
  • Kledinghangergleuf
  • Card only
Waarom koos HEMA voor zelfscannen
Volgens de HEMA past zelfscannen bij de wensen van haar huidige en toekomstige klanten. Verder is zelfscannen, in combinatie met de traditionele stadscounters, goed voor het opvangen van de piektijden. Het bevordert de doorstroom, wat vervolgens een positieve ervaring en een gevoel van service achterlaat bij het winkelende publiek.

Wat we ook terug zien in HEMA nieuwe stijl is een duidelijke kassazone. De zogenoemde "slangopstelling". Dit is redelijk nieuw in een warenhuis, maar helpt eveneens bij een goede doorstroom van klanten.

Adoptieproces zelfscannen
Zelfscannen is in een warenhuis of fashion omgeving nog relatief nieuw. HEMA maakt hiermee dus een grote stap vooruit. Zelfscannen is grotendeels begonnen in de food. Denk aan supermarkten en pre-order restaurants. Om als klant een nieuwe manier van afrekenen eigen te maken ofwel te adopteren moet men geregeld in aanraking komen met het nieuwe fenomeen. In de food komen klanten 2 a 3 keer per week om te winkelen. Gewenning en adoptie verloopt in deze omgeving dus vele malen sneller dan in een winkel waar klanten slechts 1 keer in de drie weken komen. Het aantal succeservaringen met de nieuwe manier van afrekenen is mede bepalend voor de acceptatie.

Zelfscannen kan voor klanten als complex ervaren worden. Nu komt er ook nog eens de handeling van het deactiveren van de RFID-tags op de producten bij. Corné van Braak, Head of Design bij Pan Oston, vertelt dat er daarom veel aandacht is besteed aan de flow en het intuïtief gebruik van o.a. scanner, deactivatieplaat en het pinapparaat. Het succes van een checkout meubel begint al bij het ontwerp. Hier wordt uitgedacht en bepaald hoe het gebruiksgemak en de doorstroom per klant het best kan verlopen. Van het plaatsen van het mandje, het scannen van de gekochte producten, de deactivatie en uiteindelijk de betaling.
deel
HEMA - Zelfscannen HEMA Zelfscankassa HEMA Zelfscan HEMA Zelfscan
Ontdek meer
Pelckmans
Edeka Endt
Albert Heijn

LAAT U INSPIREREN

Blijf op de hoogte van de laatste marktontwikkelingen betreft checkout, selfservice en kiosk oplossingen door Pan Oston te volgen.
Volg ons

CONTACT

Vragen over onze checkout, selfservice of kiosk oplossingen? Neem contact met ons op via het onderstaande formulier en we helpen u zo spoedig mogelijk verder.
v
 
VERZENDEN