Self service is een steeds meer opkomende trend in de retail die de winkelervaring verbetert, extra service biedt en de klantenstroom verhoogt. Kiosken zijn een goede manier om deze self service aan te bieden. Self service wordt steeds populairder omdat klanten steeds meer zelfredzaam worden, gemak willen en snelheid bij het betalen en bestellen willen ervaren. Ook leven we in een steeds meer individualistischer samenleving, waarin iedereen persoonlijke service verwacht wanneer hij dat zelf wil. Een kiosk kan in allerlei verschillende markten op deze trend inspelen; voor bijna elke servicegerichte onderneming is er wel een reden om een kiosk in te zetten!
Misschien ben je al bekend met bestelzuilen bij fastfoodketens of heb je wel eens ingecheckt bij een kiosk in een hotel en heb je ervaren hoe klantvriendelijk dit is. Ook in supermarkten, retailwinkels of kledingzaken kom je steeds vaker een kiosk tegen als informatiepunt of bestelzuil. Kortom, je kunt kiosken op allerlei manieren inzetten voor een optimale winkelervaring.
Pan Oston is een echte expert op het gebied van kiosken. Dagelijks werken alle experts aan nog betere kioskoplossingen voor onze klanten, die de customer journey in hun winkel nog meer verbeteren. Alle experts van Pan Oston zetten zich in om oplossingen te ontwikkelen voor de optimale interactie tussen ondernemingen en hun klanten om de klantervaring te verbeteren. Om onze klanten op de best mogelijke manier te blijven ondersteunen op het gebied van kiosken, is onze Innovation & Designafdeling altijd op zoek naar de nieuwste trends. Wat kunnen we doen om bijvoorbeeld een winkelervaring nog meer te optimaliseren? In dit artikel hebben we de vijf nieuwste trends voor je op een rijtje gezet.
AUTOMATISCH AFREKENEN & VOORRAADBEHEER MACHINE VISION
Stel je eens voor: in de toekomst hoef je helemaal niks meer te scannen. Je haalt het product dat jij nodig hebt uit het schap in de winkel en rekent het automatisch af zonder iets te doen. Met machine vision is het mogelijk! Ondanks dat deze techniek nog niet heel ver ontwikkeld is, belooft het wel veel goeds voor de toekomst. Machine vision zorgt ervoor dat computers producten kunnen herkennen in foto’s en video’s en automatisch afrekenen wanneer de klant de winkel verlaat. Klanten kunnen dus producten uit de winkel pakken, zonder bij een fysieke kassa af te rekenen. Daarnaast kan machine vision in de toekomst helpen bij voorraadbeheer. De winkelmanager krijgt dan een melding wanneer producten bijna niet meer op voorraad zijn, zodat hij deze opnieuw kan bestellen.
De machine vision technologie is nog niet zo ver ontwikkeld dat we nu al automatisch kunnen afrekenen of onze voorraad kunnen beheren. Toch gebruiken we deze technologie al wel. Pan Oston heeft al wat ervaring met machine vision en kiosken opgedaan, door technologie die verse producten en maaltijden zonder barcode kan herkennen. Ook in de toekomst blijven we de machine vision technologie goed in de gaten houden, om de nieuwe ontwikkelingen steeds weer bij de kiosken van Pan Oston toe te passen.
24/7 SHOPPING BIJ CONVENIENCE STORES
24/7 winkelen in onze snelle maatschappij is geen luxe, maar steeds meer een maatstaf. Consumenten bestellen veel online, wat 24/7 mogelijk is, maar voor sommige producten gaan zij liever nog wel naar een fysieke winkel. Dan is het heel fijn als deze ook 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend is. Dat is nu steeds meer mogelijk door 24/7 convenience stores! Letterlijk vertaald zijn dit kleine gemakswinkels of buurtsupermarkten. De buurtsuper maakt dus weer zijn herintreden, maar dan in een modern jasje. Grote winkelketens zetten kleine convenience stores in om een beperkt, maar nauwkeurig geselecteerd assortiment dichter bij hun klanten te brengen. Zo opende SPAR onlangs haar eerste éénpersoonswinkel: een omgebouwde zeecontainer die zij overal kan neerzetten om consumenten op elk moment van de dag te voorzien van eten en drinken. Dat doet je misschien wel denken aan de vroegere SVR-winkel; een bus die op afgelegen plekken en dorpen één keer per week langskwam en een heel nauwkeurig geselecteerd assortiment met belangrijkste levensproducten bij zich had.
Een 24/7 convenience store is, je raadt het al, 24 uur per dag en 7 dagen per week geopend. Bij de convenience store TEO van Tegut kunnen klanten de ESSENCE kiosk van Pan Oston als zelfscankassa gebruiken. Tegut maakte een video over hoe winkelen en afrekenen bij hun convenience store in zijn werk gaat.
MEER GEMAK DOOR VENDING MACHINES
Wat vinden we allemaal vervelend aan boodschappen doen? De hele winkel doorlopen voor dat ene product dat je niet kan vinden. Dat is in de toekomst verleden tijd door vending machines. Vending machines werden eerder ook wel picking robots genoemd en worden ingezet voor de uitgifte van boodschappen, specifieke producten of pakketjes. Heb je boodschappen nodig? Bestel het bij een kiosk en de vending machine verzamelt alle bestelde producten voor jou. Een kiosk kan bij vending machines verschillende rollen spelen. Zo kan een kiosk dienen als aanmeld- en bestelzuil, zodat een vending machine jouw click & collectboodschappen kan verzamelen en in één keer aan jou kan afgeven. Ook kan een kiosk als endless aisle dienen, waardoor klanten niet lang hoeven te zoeken naar specifieke producten in een winkel. Denk bijvoorbeeld eens aan een klant, die op zoek is naar een specifieke schroef in de bouwmarkt. Dit kan een eindeloze zoektocht zijn. Door een kiosk en vending machine kan een klant met een paar klikken de schroef pakken en afgeven. Dit scheelt de klant een hoop tijd en zorgt ervoor dat de customer journey aanzienlijk verbetert. Tot slot kan een kiosk ook als beveiliging dienen bij leeftijdsgebonden producten. Wanneer iemand sigaretten bij een vending machine bestelt, kan de kiosk vragen om een identiteitsbewijs als beveiliging. Zo hoeven medewerkers dit in de winkel dit niet meer te doen.
Pan Oston heeft samen met Knapp en Kreisler gewerkt aan een project, waarbij de BLUE FIRE kiosk diende als bestelzuil voor boodschappen. De klant bestelde dan bij de kiosk de gewenste producten en rekende deze ook direct af. Achter de schermen ging de vending machine aan de slag om alle producten te verzamelen en netjes af te leveren. De klant kon vervolgens de boodschappen ophalen bij de balie van Kreisler.
https://www.youtube.com/embed/zoq2OduClsk
Heb je wel eens gehoord van biometrics? Dit klinkt misschien als iets uit een science-fictionfilm, maar eigenlijk komen we dit in ons dagelijks leven heel vaak tegen. Deze technologie kan door biometrische informatie personen identificeren, bijvoorbeeld door gezichtsherkenning of een vingerafdruk. Deze opkomende trend zullen we in de toekomst op steeds meer plekken gaan zien, zo ook bij kiosken. Een kiosk met biometricstechnologie kan ingezet worden voor aanmelden, loyalty en betaling. In Azië maken retailers al steeds meer gebruik van biometrics voor betalen, maar in de rest van de wereld zetten we deze technologie vooral in voor aanmelden of loyalty. De technologie kan mensen identificeren door fingerprints, gezichtsherkenning of palm reading. Amazon maakt nu al gebruik van palm reading in haar Amazon Go stores. Klanten kunnen dan snel en gemakkelijk betalen door hun hand boven een scanner te houden. Deze scant dan de handpalm en rekent bij een juiste identificatie automatisch af.
Hoe past Pan Oston deze trend toe? 20Face werkt aan de ontwikkeling van gezichtsherkenning op verschillende hardware-oplossingen. Samen met 20Face werkt Pan Oston aan een plan om gezichtsherkenning in de toekomst te introduceren in verschillende markten. Dit kan een gemakkelijke oplossing zijn voor toegangscontrole voor bijvoorbeeld evenementen. Gezichtsherkenning scheelt de organisatie veel tijd en het is hygiënisch, innovatief, gastvrij en minder fraudegevoelig. Door de inzet van een kiosk met biometrics zal de customer journey en klantenstroom zeker verbeteren!
Misschien vraag je je nu wel af: hoe zit het dan met mijn privacy? Tijdens de ontwikkeling van deze software heeft 20Face privacy hoog in het vaandel staan. Ook Pan Oston vindt privacy erg belangrijk. Ondanks dat snelheid, efficiëntie en personalisatie erg fijn zijn, gaat er niks boven veiligheid en dus ook privacy!
Elke winkel of keten heeft tegenwoordig wel een app met informatie, loyaltyprogramma’s of kortingen. Het nadeel is dat er inmiddels zoveel apps zijn die je allemaal moet downloaden op je smartphone. Daar zit je misschien wel helemaal niet op te wachten! Met instant apps (Android) of App clips (Apple) is dit verleden tijd. Dit zijn apps waarbij je een klein stukje van een applicatie gebruikt, zonder de gehele native app te downloaden. Desondanks heb je wel alle fucntionaliteiten van een native app tot je beschikking. Naast de instant apps zijn er ook progressive web apps. Dit zijn applicaties die draaien op de webpagina van een browser, zoals Google Chrome of Safari. Progressive Web Apps zijn minder uitgebreid dan instant apps, waardoor je minder functionaliteiten kan aanbieden aan je klant.
Stel je voor: je moet betalen voor je parkeerkaartje om de garage uit te kunnen rijden. Je gaat met je telefoon langs de parkeermeter en er verschijnt een betaalscherm op je telefoon, waardoor je kunt afrekenen terwijl je naar je auto loopt. Dat is het gemak van een instant app! Ook deze technologie kan je toevoegen aan een kiosk in een retailomgeving. De inzet van een instant app is niet alleen efficiënt, maar ook nog eens heel gebruiksvriendelijk. Het voordeel van een instant app is dat klanten met een smartphone de kiosk en instant app impulsief gaan gebruiken, wat een boost kan geven aan je omzet.
Zoals je misschien wel hebt gemerkt, is de technologie voor de retailbranche volop in ontwikkeling. Ook zie je duidelijk terug dat de wensen van klanten constant veranderen, wat het lastig maakt om altijd bij de tijd te blijven. Als ondernemer wil je echter wel de beste service verlenen. Hoe kun je ondanks de snelle veranderingen toch zorgen dat je een moderne, maar goede service geeft? Bij Pan Oston zijn we dagelijks bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten met innovatieve technologieën die jou hiermee kunnen helpen. De nieuwste technologieën zorgen er namelijk voor dat jij steeds flexibeler bent en gemakkelijk kan inspelen op de wensen van jouw klant. Ben je benieuwd naar meer informatie over onze kiosken?