Selfservice is bijna niet meer weg te denken in de moderne maatschappij zoals we die kennen in 2021. De meesten van ons gebruiken zelfbedieningsoplossingen bijna dagelijks. Denk maar eens aan iets simpels zoals een geldautomaat, een betaalautomaat bij een benzinestation of een kaartautomaat op een parkeerplaats. Andere bekende toepassingen die we steeds vaker gebruiken zijn zelfscanoplossingen, zelfbedieningskassa's in supermarkten of informatie- en betaalterminals bij bijvoorbeeld fastfood ketens. Onze wereld zit vol met selfservice oplossingen die ons het leven makkelijker maken.
Zonder dat we het ons beseffen heeft onze samenleving zich volledig aangepast aan selfservice. Het is niet zonder reden dat 70% van alle klanten verwacht dat bedrijven zelfbediening aanbieden ergens binnen de klantreis. Gebruikt uw bedrijf al selfservice oplossingen? Ontdek 5 redenen waarom u dat zou moeten doen.
In onze snel veranderende wereld raken klanten gewend aan on-demand service. Denk maar eens aan een platform zoals Netflix. Zij maken het gemakkelijk om series te kijken met slechts één druk op de knop, wanneer je wilt, waar je maar wilt. Doordat iedereen direct toegang heeft tot informatie via bijvoorbeeld onze smartphones of andere interactieve touch points worden consumenten steeds ongeduldiger. Bedrijven die een on-demand selfservice concept omarmen doen het goed. En dat is niet zonder reden, want 75% van de consumenten beschouwt instant service als het belangrijkste kenmerk van klanttevredenheid. Dit betekent dat we een snelle en hoogwaardige dienst moeten leveren om aan te sluiten bij de behoeften van onze klanten, anders gaan ze naar de concurrentie.
Slimme, gemakkelijke en snelle service is dus wat consumenten verwachten. Iets triviaals als wachten in een rij is precies het tegenovergestelde hiervan. Niet geheel onverwacht geeft 86% van de klanten aan dat zij winkels vermijden als de wachtrij te lang lijkt. Dit is waarschijnlijk grote motivatie die het gebruik van zelfbedieningsoplossingen zo populair in supermarkten, waar wachtrijen traditioneel gezien zeer normaal waren. Dankzij zelfscanoplossingen is dit verleden tijd. Met als resultaat kortere wachtrijen, minder wachttijden en een aanzienlijk meer tevreden klant.
Een grote misvatting over selfservice is het idee dat wanneer je klanten vraagt zelf dingen te doen, het niveau van de klantenservice omlaag gaat. Bij goede selfservice is dit precies het tegenovergestelde. Het stelt klanten in staat om op hun eigen voorwaarden de interactie aan te gaan en juist dat voegt waarde voor hen toe. Ze worden een actief onderdeel van het selfservice-afrekenproces in plaats van een omstander, die staat te wachten.
Klanten kunnen ook emotioneel gebonden zijn aan hun aankoop. Doordat ze controle kunnen nemen over het proces stijgt dit. Neem bijvoorbeeld zelf je brood snijden of de “noten-bar” in de supermarkt als voorbeeld. Klanten kunnen er zelf hun product samenstellen zoals ze dat willen. Dit voegt een graad van persoonlijke ervaring toe aan het aankoopproces. Dit leidt tot hogere waardering van service, kwaliteit en persoonlijke tevredenheid, waardoor klanten eerder terugkeren om verdere aankopen te doen.
Selfservice spreek dezelfde waarden aan. Het stelt klanten in staat om in eigen tempo beslissingen te maken over de producten en het afrekenen zonder afhankelijk te zijn van een caissière.
Zoals eerder vermeld: klanten zijn ongelooflijk ervaren en zelfverzekerde selfservice gebruikers anno 2021. De nieuwste generaties, zoals Generatie Z, zijn in het digitale tijdperk geboren en zeer bedreven in het navigeren door zelfbedieningsoplossingen.
Selfservice technologie is hard op weg op de standaard te worden, klanten verwachten het in supermarkten en andere Retail omgevingen. De meeste consumenten geven de voorkeur aan meerdere contactpunten tijdens de klantreis dit maakt een innovatieve zelfbedieningskiosk essentieel voor een goede winkelervaring.
73% van de klanten verwacht bij het winkelen een vorm van self-checkout om te betalen. En 40% van de consumenten geeft de voorkeur aan selfservice boven menselijk contact. Er zijn veel consumenten die snel een aankoop willen doen zonder interruptie, zij kiezen bijna altijd voor een selfservice oplossing.
Verbeter de selfservice ervaring van uw winkel door deze te integreren in een omnichannel-strategie. Doordat klanten op zoek zijn naar meerdere touch points gaat een klantreis in 2021 over meerder kanalen. Stel u voor: u bent op zoek naar een recept voor het avondeten en u had laatste een notificatie gezien in de smartphone-app van uw favoriete supermarkt. Deze zoekt u op en voeg het toe aan uw boodschappenlijst. Vervolgens gaat u naar de winkel om snel wat inkopen te doen. Daar aangekomen vindt u bijna alles direct, maar over enkele producten stelt u nog een vraag bij een informatie kiosk of een medewerker. Uiteindelijk gaat u naar de zelfscankassa en scan uw artikelen. In het betaalproces krijgt u dan opeens een suggestie voor een product dat nodig is om uw avondeten te maken. Toch vergeten iets te pakken? Het lijkt erop, want het staat niet tussen de gescande items. Snel nog even de winkel in om het te pakken, uw avond eten is gered.
Deze positieve omnichannel-ervaring zorgt ervoor dat uw klanten zo een goede winkelervaring hadden dat zij in de toekomst terugkeren om meer boodschappen te doen. Het is een geweldige manier om klanten te behouden en merkloyaliteit op de lange termijn op te bouwen.
Door selfservice in uw bedrijf te implementeren, kunt u niet alleen het niveau van de geleverde klantenservice en de klantervaring verbeteren, maar ook de productiviteit van uw onderneming verhogen. Naarmate klanten zelfredzamer worden door zelfbediening te gebruiken, zullen uw medewerkers meer tijd hebben om andere werkzaamheden te kunnen doen zoals het bijvullen van de schappen, de winkel netjes houden en een betere klantenservice bieden. Dit resulteert tot een hogere productiviteit en verbetert uw servicegraad, waardoor uw bedrijf zich onderscheidt van de concurrentie.
Ons team van toegewijde selfservice specialisten staat klaar om uw bedrijf te helpen het meeste uit selfservice technologie te halen. Of u nu zelfbedieningskassa's of zelfbedieningskiosken nodig heeft, wij kunnen u helpen. Pan Oston heeft oplossingen geleverd voor bekende merken als Albert-Heijn, HEMA, Xenos, Action en SPAR. Neem vandaag nog contact op met ons verkoopteam om uw mogelijkheden vrijblijvend te bespreken met een van onze specialisten.