/ Tips voor verliespreventie in Retail

Tips voor verliespreventie in Retail


In het grootste deel van Europa blijven de economische omstandigheden moeilijk en neemt het aantal gevallen van winkeldiefstal toe. Daarom richten veel retailers hun aandacht op het aanpakken van preventie in hun winkels. Verlies of derving, zoals het meestal wordt genoemd, blijft een belangrijk probleem voor retailers omdat het een negatieve invloed heeft op het resultaat en de winstgevendheid.


Alleen al in het Verenigd Koninkrijk zijn winkeldiefstallen in Engeland en Wales in 2022 met 26% gestegen, volgens het British Retail Consortium. Uit hun onderzoek naar criminaliteit blijkt dat er dagelijks bijna 850 diefstal gerelateerde incidenten plaatsvinden. De verliezen voor retailers zijn duizelingwekkend: diefstal kostte retailers in het Verenigd Koninkrijk bijna 1 miljard pond in het boekjaar 2021. Hoewel diefstal slechts één van de oorzaken van verlies/derving is, is het een belangrijke oorzaak die waarschijnlijk verder zal toenemen. Een andere oorzaak van derving zijn operationele fouten, die iets gemakkelijker te bestrijden zijn met intelligente technologie.


Het is cruciaal dat derving waar mogelijk wordt voorkomen om het resultaat en de winstgevendheid van winkels op peil te houden. Hoewel het voorkomen van derving zonder twijfel een uitdagende taak is, heeft de technologische vooruitgang op het gebied van self-checkout en selfservice nieuwe hulpmiddelen en technieken toegevoegd aan het arsenaal dat retailers tot hun beschikking hebben. In dit artikel wordt dieper ingegaan op derving in de retail en zetten we waardevolle tips op een rijtje om derving te voorkomen.


Inleiding derving in de detailhandel


Derving blijft retailers van alle groottes treffen, van kleine onafhankelijke retailers tot grote multinationals en supermarkten. Hoewel een bepaalde mate van derving te verwachten is vanwege de aard van de detailhandel, streven alle retailers ernaar om derving waar mogelijk te voorkomen en te beheersen. Als derving eenmaal begint toe te nemen, kan het een hele opgave zijn om het weer onder controle te krijgen. Eén van de uitdagingen van derving is dat er een groot aantal oorzaken is, van opzettelijke diefstal en onjuist voorraadbeheer tot operationele fouten.


De vele oorzaken van derving maken vaak de inzet van meerdere oplossingen noodzakelijk om het effectief te bestrijden. Gelukkig voor retailers is er een uitstekende reeks maatregelen die kunnen worden ingezet om derving te beperken. Veel van deze oplossingen hebben maar een beperkte negatieve impact op de omzet, waardoor derving kan worden aangepakt zonder de groei te beïnvloeden.


De meeste succesvolle retailers weten verliezen te beperken door een speciaal programma op te zetten om derving tegen te gaan. Veel verliespreventieprogramma's omvatten technologie, mensen, processen en winkelinrichting. Technologie speelt een belangrijke rol bij het voorkomen van derving, vooral met de komst van steeds slimmere scanoplossingen, intelligente camera’s en AI-tools. In elke winkel hebben ook de medewerkers veel mogelijkheden om verliezen tegen te gaan, mits ze daartoe voldoende getraind en gestimuleerd worden. Daarnaast kan het invoeren van gedegen processen helpen om verliespreventie binnen een winkelketen te standaardiseren en ervoor te zorgen dat de best practices worden gedeeld. Verder vormt een goed ontworpen kassazone een goede eerste verdedigingslinie tegen derving, iets waar onze specialisten op het gebied van selfservice en self-checkouts retailers mee kunnen helpen.



Tips voor verliespreventie


Het verbeteren van de verliespreventie komt het bedrijfsresultaat ten goede en kan zelfs de winstgevendheid verhogen. Hoewel elke retailer zijn eigen uitdagingen heeft op het gebied van verliespreventie, is er een aantal tips waarmee de meeste problemen waar detailhandelaren mee te maken krijgen kunnen worden aangepakt.


Ontwikkel beleid en procedures voor verliespreventie


Hoewel veel retailers beleid en procedures voor verliespreventie hebben, zijn deze niet allemaal voldoende ontwikkeld om de steeds veranderende vormen van derving het hoofd te kunnen bieden. De toename van opzettelijke winkeldiefstal in de afgelopen jaren vereist bijvoorbeeld een meer gedegen aanpak van de beveiliging. Dit heeft ook gevolgen voor de veiligheid van medewerkers, waardoor veel retailers extra veiligheidsmaatregelen moeten nemen om hun mensen te beschermen.


Een effectief verliespreventiebeleid omvat een gedragscode en regels voor werknemers en klanten in uw winkels. Hierin kunnen de dagelijkse verliespreventieactiviteiten worden beschreven die uw werknemers moeten uitvoeren, zoals op het gebied van voorraadbeheer, cashmanagement en klantrestituties. Door uw beleid en procedures voortdurend aan te passen, kunnen de meeste oorzaken van derving effectief worden bestreden.


Gebruik computer vision met AI


Het aanhoudende probleem van diefstal heeft geleid tot de ontwikkeling van een groot aantal verschillende tech-oplossingen om retailers te helpen in de strijd tegen derving. AI-gestuurde computer vision is een ongelofelijk krachtige manier om derving direct in de kassazone tegen te gaan. Door gebruik te maken van AI-gestuurde computer vision bij uw self-checkouts kunt u gemakkelijk gevallen van diefstal identificeren. Computer vision maakt gebruik van boven de self-checkouts gemonteerde camera's in combinatie met AI-gestuurde anti-diefstalsoftware om diefstal te detecteren en de veiligheid in de winkel te verhogen.


Computer vision-technologie blijft zich snel ontwikkelen en wordt steeds effectiever als anti-diefstaloplossing. De cloud-gebaseerde technologie maakt updates op afstand en gemakkelijk onderhoud mogelijk, hetgeen niet alleen kosteneffectief is maar ook slechts minimale verstoring van de dagelijkse winkelactiviteiten veroorzaakt. Retailers die deze intelligente verdedigingslinie tegen diefstal gebruiken, zullen het beste in staat zijn om het verlies te beperken en hun omzet te beschermen.


Pas intelligente veiligheidsweegschalen toe


Diefstal is lang niet de enige belangrijke oorzaak van derving; bedieningsfouten door gebruikers bij self-checkouts zijn ook een belangrijke oorzaak. Het is maar al te gemakkelijk voor klanten om een fout te maken bij een self-checkout wanneer ze meerdere artikelen moeten scannen en zich naar hun volgende bestemming haasten. Veelgemaakte fouten zijn bijvoorbeeld het vergeten te scannen van een artikel of zelfs het scannen van een verkeerd product. Dergelijke operationele fouten kunnen moeilijk te ontdekken zijn door winkelmedewerkers, omdat ze veel minder opvallen dan diefstal. Dit is vooral het geval als de hosts bij de self-checkouts het steeds drukker krijgen en een toenemend aantal self-checkouts moeten controleren.


Veiligheidsweegschalen vormen een nuttige beveiligingsfunctie die een goede aanvulling vormt op zelfscanoplossingen. Intelligente weegschalen wegen de boodschappen van uw klanten en kunnen bepalen of er niet-gescande items aanwezig zijn. De self-checkout kan dan een melding geven aan klanten die vergeten zijn een artikel te scannen, zodat ze dat alsnog kunnen doen. Tegelijkertijd helpt het ook om te voorkomen dat klanten opzettelijk niet al hun boodschappen scannen.


De effectiviteit van de weegschaalbeveiliging kan nog verder worden verhoogd door de weegschalen aan te vullen met LED-verlichting die moeiteloos kassa-gerelateerde issues communiceert aan winkelmedewerkers. Ze kunnen verschillende lichtkleuren en patronen gebruiken om problemen te identificeren zodat medewerkers de juiste actie kunnen ondernemen om ze op te lossen.


Investeer in training

        

Retailmedewerkers die een specifieke training hebben gevolgd in het voorkomen van derving zijn het beste in staat om in te spelen op derving in de winkel. Hoewel veel medewerkers ervaring hebben opgedaan met het voorkomen van derving, kunnen nieuwe technieken en technologieën het verschil betekenen tussen derving als hardnekkig probleem of derving die onder controle is.


Als je winkelmedewerkers helpt om de nieuwste technieken te gebruiken en waakzamer en bedrevener te worden in het herkennen van verdacht gedrag, zal dat zijn vruchten afwerpen. Het is ook essentieel om teams te laten weten wanneer hun betrokkenheid eindigt en die van de beveiliging begint. Dit zorgt ervoor dat iedereen zich bewust is van zijn rol en verantwoordelijkheden bij het tegengaan van derving. Ervaren medewerkers kunnen minder ervaren medewerkers begeleiden en zelfs training geven over de meest voorkomende problemen in hun winkels. Mentorprogramma's zijn ook effectief in het doorgeven van kennis die is opgedaan tijdens de training aan alle winkelteamleden.


Verbeter de indeling van winkels en kassazones


Het verbeteren van de lay-out van een winkel en de kassazone wordt meestal geassocieerd met het creëren van een optimale winkel- en kassa-ervaring en het maximaliseren van de doorstroom van klanten. Het kan echter net zo effectief zijn bij het terugdringen van derving en het voorkomen van diefstal in de winkel. Intelligente, doordachte lay-outs helpen winkelmedewerkers om de winkel gemakkelijk te overzien en eventuele diefstal snel op te sporen, zodat er iets aan gedaan kan worden.


Op het gebied van winkelindeling is het creëren van een open indeling met lagere stellingen en duidelijke zichtlijnen een goede manier om diefstal te verminderen. Potentiële dieven worden eerder afgeschrikt als winkelmedewerkers en beveiligingspersoneel goed zicht op de winkel hebben. Hierdoor is het minder waarschijnlijk dat ze waardevolle artikelen kunnen stelen zonder opgemerkt te worden en het werkt dus als een goed afschrikmiddel.


De lay-out kan een even belangrijke rol spelen bij het terugdringen van derving in de kassazone. Hier is het goed om duidelijk gedefinieerde in- en uitgangen te creëren en een lay-out te ontwerpen die alle klanten stimuleert om op dezelfde manier door de kassazone te gaan. Het meest effectief is een kassazone met een duidelijke in- en uitgang en een logische lay-out die klanten naar een self-checkout leidt om het afrekenproces te voltooien en de zone weer te verlaten. Dit maakt het voor winkelmedewerkers aanzienlijk eenvoudiger om op een gestandaardiseerde manier toezicht te houden op de kassazone.



Onze specialisten helpen retailers met verliespreventie


Pan Oston helpt retailers al sinds 1968 bij het oplossen van hun belangrijkste problemen, waaronder derving. Of u nu te maken hebt met aanhoudende derving door diefstal of met hoge aantallen operationele fouten, wij bieden oplossingen die u kunnen helpen. Onze bekroonde self-checkout en self-service oplossingen bevatten innovatieve technologie, waaronder AI-gestuurde computer vision en veiligheidsweegschalen, om derving bij de bron aan te pakken.


Binnen onze productfamilies hebben we een uitstekend assortiment self-checkouts en zelfbedieningskiosken voor retailers, waarvan er enkele met een Red Dot Design award zijn bekroond. De SLIM Balance self-checkout bijvoorbeeld heeft in 2023 de Red Dot Design award gewonnen als erkenning voor het innovatieve en robuuste ontwerp.


De SLIM Balance self-checkout


Onze SLIM Balance self-checkout is een bijzonder innovatieve self-checkout met een slank maar robuust ontwerp. De onderscheidende kenmerken zijn onder andere hoogwaardige bi-optische scanners en mogelijkheden voor AI-gestuurde diefstalpreventie en veiligheidsweegschalen om verlies tegen te gaan. De mogelijkheden van de SLIM Balance zijn bijna eindeloos dankzij het modulaire ontwerp en de onafhankelijkheid ten aanzien van software en hardware. Retailers die de SLIM Balance gebruiken kunnen rekenen op een indrukwekkende esthetiek en fantastische functionaliteit.


Bij Pan Oston gaan we verder dan kant-en-klare oplossingen met onze volledig op maat gemaakte kassa's en kiosken. Wij creëren op maat gemaakte oplossingen voor internationale en nationale retailers die passen bij hun specifieke retailformule. Door met ons samen te werken, profiteren retailers van onze ervaren ontwerp-, productie- en projectmanagementteams die self-checkouts en selfservicekiosken precies op uw specificaties afstemmen.



Neem contact op met onze specialisten


Hoe kunnen wij u helpen uw belangrijkste uitdagingen te overwinnen en met succes innovatieve technologie voor selfservice en self-checkout in uw winkels te implementeren? Ons team van meer dan 175 specialisten staat klaar om u te helpen.


Neem contact met ons op voor een gratis adviesgesprek, zodat u uw specifieke vereisten kunt bespreken met één van onze specialisten.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Tips voor verliespreventie in Retail datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.