/ Selfservice oplossingen bereikbaar maken voor mensen met een beperking

Toegankelijkheid van selfservice oplossingen


De maatschappij heeft in toenemende mate aandacht voor inclusiviteit en de behoeften van mensen met een beperking. Het is belangrijk dat mensen met een beperking beter in staat worden gesteld om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij en dezelfde mogelijkheden krijgen als mensen zonder beperking. Het gaat in Nederland dan om zo’n 2,5 miljoen mensen, die zonder hindernissen boodschappen willen doen, uit eten gaan of genieten van een recreatiepark.


Initiatieven en regelgeving

Op allerlei niveaus worden initiatieven ondernomen, door overheden, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Zo wordt in Europees verband gewerkt aan de EAA-richtlijn, die vanaf juni 2025 binnen de EU de normen voor digitale toegankelijkheid gaat harmoniseren. Daarvoor wordt ook aansluiting gezocht bij de internationale standaard voor webtoegankelijkheid.


Toegankelijkheid in Retail, horeca en tankshops

Er is al langer aandacht voor de fysieke toegang tot winkels en restaurants, bijvoorbeeld in de vorm van hellingbanen of rolstoelliften, en veel winkels hebben een rolstoelkassa met een bredere toegang. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van selfservice, zoals self-checkouts en self-order terminals en kiosken hebben een snelle opmars doorgemaakt in de Retail en de horeca. Veel ondernemers zijn volop bezig met de implementatie van deze technologie. Veel retailers zijn zich daarbij nog onvoldoende bewust van de problemen die mensen met een beperking tegenkomen bij het gebruiken van self-service oplossingen. Voor rolstoelgebruikers zijn touchscreens, scanners en pinapparaten van self-checkouts en kiosken vaak niet bereikbaar, en mensen met een visuele beperking ervaren bijvoorbeeld problemen met het vinden van de juiste self-checkout, het bedienen van een touchscreen of het scannen van artikelen.

Ontwikkelen en innoveren voor toegankelijkheid

Als specialist in checkout, self-service en kiosk-oplossingen vindt Pan Oston toegankelijkheid en inclusiviteit belangrijke onderwerpen. In het innovatietraject voor nieuwe selfservice oplossingen ontwikkelen we standaard aangepaste versies die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Maar ook binnen de bestaande productlijnen zijn al versies ontwikkeld met aanpassingen waardoor ze gemakkelijk te gebruiken zijn door mensen met een beperking.


Wat doet Pan Oston om haar producten toegankelijk te maken?

Ten aanzien van de ergonomie van apparaten volgen we bij Pan Oston de richtlijnen die op Europees niveau zijn opgesteld om ze voor rolstoelgebruikers toegankelijk te maken. Die richtlijnen hebben bijvoorbeeld betrekking op:

  1. Beeldschermhoogte en reikafstand
  2. Hoogte en reikafstanden van bedieningsonderdelen en hardware
  3. Knie- en voetruimte bij het apparaat in de breedte en de diepte
  4. Vrij vloeroppervlak voor rolstoeltoegang om het apparaat vanaf de voorkant of vanaf de zijkant te kunnen bedienen

Om de toegankelijkheid van onze oplossingen voor mensen met een visuele beperking te verbeteren zoeken we aansluiting bij de internationale standaard voor webtoegankelijkheid (WCAG). Dat betekent dat we in onze self-service oplossingen voorzieningen kunnen aanbrengen als:

  1. voor touchscreenbediening middels fysieke knoppen
  2. in braille, bijvoorbeeld t.a.v. de positie van een scanner achter glas op een self-checkout
  3. met voorleesfuntie voor de informatie en keuzemenu’s op het beeldscherm
  4. bediening en keuzeknoppen in de onderste helft van het beeldscherm (afhankelijk van de softwareleverancier)


Wat betekent dat concreet voor selfservice oplossingen van Pan Oston?

  1. De behuizing/onderbouw wordt geschikt gemaakt voor rolstoelgebruikers
  2. De positie van het beeldscherm wordt aangepast aan rolstoelgebruikers
  3. Hardwarecomponenten als scanners, printers en betaalterminals worden op gemakkelijk bereikbare posities geplaatst voor rolstoelgebruikers
  4. Er wordt een bedieningspaneel met fysieke knoppen ingebouwd en een luidspreker of hoofdtelefoonaansluiting voor audionavigatie

Welke oplossingen zijn beschikbaar?

Pan Oston ontwikkelt speciale versies van self-checkouts, kiosken en self-order terminals binnen de SLIM, ESSENCE en BLUE FIRE productfamilies. Ook voor de maatwerkoplossingen die we voor veel klanten ontwikkelen wordt gewerkt aan aanpassingen die zorgen dat ze toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Voor een aantal klanten zijn al oplossingen ontwikkeld en geleverd.


Wij helpen u graag met toegankelijke self-service oplossingen

Wij helpen u graag om succesvol self-service of self-checkout oplossingen in uw bedrijf in te passen die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Bespreek uw wensen met één van onze specialisten en ontdek hoe we u kunnen helpen met inclusieve en praktische oplossingen. Neem vandaag nog contact op voor een gratis adviesgesprek.

/ Aangepaste oplossingen
ESSENCE kiosk
ESSENCE kiosk hardware
ESSENCE kiosk angled hardware
ESSENCE kiosk angled
/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Toegankelijkheid van selfservice oplossingen datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.