/ Digitalisering en AI maken moderne vending machines aantrekkelijk voor consumenten én ondernemers

Vending heeft de toekomst!


Het concept van de vending machine heeft een verrassend lange geschiedenis. De vroegst bekende vending machine dateert uit de eerste eeuw na Chr. in Egypte onder de Romeinen. Dit apparaat had een eenvoudig mechanisme voor de uitgifte van heilig water na inworp van een munt. Vervolgens zien we in de 17e eeuw draagbare vending machines voor de verkoop van tabak in Engelse herbergen. In de 19e eeuw worden vending machines ingezet om ‘verboden literatuur’ te verspreiden en komt de eerste volautomatische machine op de markt voor de verkoop van postzegels. In de loop van de 20e eeuw heeft de inzet van vending machines een grote groei doorgemaakt. Ze worden gebruikt om een veelheid aan artikelen te verkopen, zoals sigaretten, snacks, snoep en gekoelde dranken maar ook boeken en kranten, voorbehoedsmiddelen en zelfs auto’s.


Nieuwe mogelijkheden door digitalisering

Het basismechanisme van de vending machine is jarenlang min of meer onveranderd gebleven, een apparaat dat functioneert op basis van muntinworp en dat periodiek handmatig wordt bijgevuld. In de laatste decennia is echter grote vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van de technologie achter de vending machine. Onder invloed van digitalisering, de opkomst van slimme technologie en ontwikkelingen als het Internet of Things (IoT) en kunstmatige intelligentie (AI) zijn vending machines getransformeerd tot slimme apparaten die gebruikers een veel meer gepersonaliseerde en geavanceerde ervaring bieden.


Maatschappelijke ontwikkelingen

Een aantal maatschappelijke ontwikkelingen heeft bijgedragen aan de snelle technologische ontwikkeling van de vending machine. We zijn gewend geraakt aan een 24-uurseconomie waarin we op ieder moment van de dag en de nacht de mogelijkheid hebben om voedingsmiddelen, dranken en andere artikelen te kopen. Daarbij komt dat de moderne lifestyle veel meer nadruk legt op individualiteit, autonomie en convenience: we willen alles kunnen kopen, waar en wanneer het ons uitkomt, zonder tussenkomst van iemand anders. Verder spelen praktische issues rondom personeel een belangrijke rol, ondernemers in alle branches hebben grote moeite met het vinden en vasthouden van personeel. Allemaal trends die de ontwikkeling van de vending machine in de kaart spelen.


Contactloos betalen en mobiele integratie

De opkomst van contactloos betalen betekent dat vending machines inmiddels een groot aantal betaalmogelijkheden faciliteren, zoals pinpassen, credit cards en klantenkaarten, maar ook mobiele wallets zoals Apple Pay en Google Pay en in sommige gevallen zelfs cryptovaluta. Dit biedt klanten de mogelijkheid om hun eigen betaalmethode te kiezen en maakt hen minder afhankelijk van wat ze toevallig aan cash bij zich hebben.


Touchscreens en gebruikersinterfaces

Moderne touchscreens maken een meer aantrekkelijke en interactieve ervaring mogelijk die niet uitsluitend transactiegericht is, maar ook de gelegenheid biedt om door verschillende producten te bladeren, voedingswaarde-informatie te bekijken, relevante actuele promoties te bekijken en aanbevelingen te krijgen op basis van gekozen producten of eerdere aankopen. Deze gepersonaliseerde interactie wordt geactiveerd via het aangeboden betaalmiddel, een klantenkaart of bijvoorbeeld stem- of gezichtsherkenning.


AI maakt het nog makkelijker

Met behulp van AI wordt het de klant nog makkelijker gemaakt. AI-gestuurde camera’s en gewichtssensoren vereenvoudigen de klantinteractie en verbeteren de gebruikservaring. Met behulp van pinpas, credit card of mobiele wallet kan de klant de deur van de vending machine openen en zonder verdere interactie de gewenste producten uitnemen. De camera’s, sensoren en AI-software registreren welke producten worden uitgenomen en zodra de klant de deur sluit wordt het verschuldigde bedrag volautomatisch afgerekend. Dit maakt het tevens mogelijk om een grotere diversiteit aan producten aan te bieden, omdat het assortiment in de machine niet wordt beperkt door mechatronische systemen zoals spiraaluitgifte.


Personaliseren met smartphone integratie

Door integratie met een mobiele app kan een vending machine een klant al op enige afstand herkennen en in de app keuzesuggesties doen op basis van eerdere aankopen of lopende promotie-acties. Die suggesties kunnen extra aantrekkelijk gemaakt worden door direct kortingen toe te passen op basis van opgebouwde tegoeden. Deze mate van personalisatie zorgt voor een extra boeiende klantervaring, die herhalingsaankopen stimuleert en klantloyaliteit opbouwt.


Kansen voor ondernemers

Moderne vending machines bieden vanuit het gezichtspunt van de ondernemer grote kansen voor winstgevende exploitatie in uiteenlopende sectoren: Retail, horeca, sport, onderwijs, zorg, kantoren, vrije tijd etc. Connectiviteit, slimme technologie en AI geven niet alleen meer inzicht in klantgedrag, maar maken het ook mogelijk om veel beter grip te krijgen op voorraad- en assortimentsbeheer, veiligheid en operationele betrouwbaarheid. Met een moderne vending machine bent u in staat om klanten 24 uur per dag optimale service te bieden, ook op locaties waar niet altijd personeel aanwezig is. Dat alles vertaalt zich in hogere omzet op een bescheiden vloeroppervlak, er zijn ondernemers die ten opzichte van traditionele machines een omzetgroei hebben gerealiseerd van maar liefst 180%.


Data-analyse en slim assortiments- en voorraadbeheer

Eén van de belangrijkste uitdagingen bij de exploitatie van vending machines is de logistiek rondom voorraadbeheer en het bijvullen van de machines. AI-algoritmes kunnen een belangrijke rol spelen bij het optimaliseren van bevoorradingsroutes door analyse van de verkoopdata. AI kan ook toegepast worden om per locatie en zelfs per machine vast te stellen wat de meest optimale productmix is. Dat stimuleert de verkoop en minimaliseert derving door onverkochte artikelen.


Flexibele prijsstelling

AI en over-the-air updates (OTA) maken het mogelijk om met dynamic pricing te werken, waarbij prijzen flexibel kunnen worden vastgesteld afhankelijk van factoren als locatie, vraag, tijdstip van de dag, houdbaarheidsdatum van de voorraad of zelfs het weer. Korting op een gekoeld drankje tijdens een warme zomerdag stimuleert de verkoop en geeft een positieve klantervaring. Tegelijkertijd kan een ondernemer met deze strategie zijn winst maximaliseren door hogere prijzen te hanteren bij pieken in de vraag.


Veiligheid

Veel vending machines staan op locaties met beperkt toezicht of zelfs op onbemande locaties. Door volledig in te zetten op cashless betalingen wordt het risico van diefstal gereduceerd en hoeven er geen kosten te worden gemaakt die verband houden met de verwerking van contant geld en de logistiek die daarmee gepaard gaat. Bovendien zijn cashless machines constructief eenvoudiger van opbouw. Met digitale sloten kan de toegang tot vending machines worden gereguleerd en gemonitord. Alleen bevoegd personeel kan de vending machine openen, zodat het risico van interne diefstal tot een minimum wordt teruggebracht. Voor de verkoop van artikelen met een leeftijdsrestrictie zoals alcohol, tabak en andere 18+ artikelen kunnen vending machines worden uitgerust met automatische ID-verificatie of gezichtsherkenning (in markten waar dit is toegestaan).


Onderhoud

De connectiviteit van slimme automaten maakt het mogelijk om op afstand over-the-air (OTA) updates van de software te installeren, zodat de machines altijd up-to-date zijn. De operationele status van de machine en de ingebouwde hardware, zoals koelingen, beeldschermen, betaalterminals en bonprinters kan op afstand gemonitord worden. Zo kunnen eenvoudige storingen worden opgelost zonder tussenkomst van personeel of een monteur. Het ontbreken van complexe en gevoelige uitgiftesystemen maakt de moderne vending machines ook mechanisch minder storingsgevoelig en dus gemakkelijker en goedkoper in onderhoud.


Kansen en uitdagingen

Smart vending technologie biedt ondernemers veel kansen. AI-tools kunnen de operationele efficiency van vending machines aanzienlijk verhogen, de winstgevendheid verbeteren en kosten reduceren. Dat betekent wel flinke investeringen voor de upgrade naar AI-gestuurde machines en de bijbehorende software, de integratie van cashless betaaltechnologie en tools voor preventief onderhoud en monitoring. Daarnaast vereisen de connectiviteit van slimme vending machines, verwerking van digitale betaalgegevens en het verzamelen en verwerken van gedetailleerde klantgegevens een hoge mate van databeveiliging en strikte naleving van privacyregels. Het gebruik van geavanceerde technologie betekent ook verschuivingen in de samenstelling van het personeelsbestand, met meer focus op digitale skills en trainingsprogramma’s om de mogelijkheden van de nieuwe systemen optimaal te benutten. Op de lange termijn betalen al deze investeringen zich uit in hogere opbrengsten, lagere kosten en efficiënter voorraadbeheer.


Toekomstmuziek

De ontwikkelingen in smart technology en AI gaan razendsnel en zijn ook de drijvende kracht achter innovaties in vending oplossingen. Niemand kan de toekomst precies voorspellen, maar een aantal trends is al wel zichtbaar. We staan nog maar aan het begin van de robotisering, die vending machines in staat stelt om steeds complexere taken uit te voeren. Een goed voorbeeld daarvan is de robotkeuken van goodBytz, die zelfstandig diverse maaltijden kan bereiden, aangestuurd door een self-order terminal waarmee de klant de maaltijd van zijn of haar keuze samenstelt. Vers bereide dranken en maaltijden kunnen vergaand afgestemd worden op de voorkeuren van de consument, zoals verse koffie, pizza, salades, sushi en vitaminewatertjes. Augmented reality (AR) en virtual reality (VR) technieken, gecombineerd met smartphone integratie, maken de interactie met een vending machine tot een boeiende en meer immersieve ervaring. Deze technieken zijn in staat om producten tot leven te brengen in een virtuele omgeving zodat ze in 3D bekeken kunnen worden. In-app gaming kan daar nog een dimensie aan toevoegen, het spelen van een game op je smartphone om extra korting te verdienen bijvoorbeeld. Er is bij consumenten een groeiend milieubewustzijn en focus op duurzaamheid, en ook overheidsbeleid stuurt aan op meer duurzame technologie. In de toekomst werken vending machines mogelijk volledig op zonne-energie, zal er toenemende aandacht zijn voor zero-waste verpakkingen en het gebruik van volledig recyclebare materialen bij de productie van machines.


Conclusie

Vending machines hebben een lange historie, maar recente maatschappelijke ontwikkelingen en de snelle opkomst van slimme technologie hebben de ontwikkeling van vending machines in een stroomversnelling gebracht. Connectivity, touchscreens, cashloos en contactloos betalen, versterkt door de toepassing van AI, maken het klanten veel gemakkelijker, terwijl het ondernemers toegang biedt tot een schat aan klantdata waarmee de assortimentssamenstelling, het voorraadbeheer en de logistiek daaromheen kan worden geoptimaliseerd. Moderne vending machines bieden ondernemers daarmee kansen om klanten een betere koopervaring te bieden en een gestroomlijnde operatie op te bouwen, personeelstekorten het hoofd te bieden en met lagere operationele kosten een hogere omzet te behalen. Investeringen in technologie, databeveiliging en gekwalificeerd personeel zijn een voorwaarde voor succes, maar zijn ook de sleutel om voorop te kunnen lopen bij toekomstige ontwikkelingen rondom robotisering, augmented reality en virtual reality en gaming.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Vending heeft de toekomst! datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.