/ Maximaliseer de voordelen van self-service kiosken

VIJF ONTWERPPRINCIPES VOOR SELFSERVICEKIOSKEN


Het gebruik van selfservicekiosken in Retail blijft groeien. Retailers zien zich geconfronteerd met een aantal uitdagingen, zoals toenemende kostendruk, personeelstekorten en hogere klantverwachtingen. Hoewel selfservicekiosken retailers en bedrijven kunnen helpen om deze uitdagingen aan te pakken, kan dat alleen wanneer ze worden ontwikkeld met een design-gestuurde aanpak, gericht op het leveren van een geweldige gebruikerservaring. Het is verrassend bij hoeveel interactieve kioskoplossingen onvoldoende aandacht is besteed aan een goed ontwerp, waardoor ze hun potentieel aan verbeteringen in efficiëntie, omzet en winstgevendheid niet kunnen inlossen. Zo gaat een grote kans verloren om klanten te verrassen, de omzet te verhogen en retentie op te bouwen zodat klanten terugkeren na een geweldige ervaring.


Met een design-gestuurde benadering van self-service kiosken kunt u de voordelen van kiosken voor uw bedrijf maximaliseren. Of u nu kiest voor een oplossing uit een bestaande productfamilie of voor een maatwerkoplossing, het volgen van een design-gestuurde aanpak die rekening houdt met belangrijke ontwerpprincipes is van cruciaal belang voor een succesvolle implementatie van self-service kiosken. Ontdek de fundamentele ontwerpprincipes om te volgen bij het invoeren van self-service kiosken: gebruiksvriendelijkheid, gemakkelijke toegankelijkheid, betrouwbaarheid van de hardware, ergonomie voor de gebruiker, aanpassing en branding.


Belangrijkste ontwerpprincipes voor self-service kiosken


Hoewel het ontwerp van self-service kiosken door veel factoren wordt beïnvloed, is een aantal ontwerpprincipes cruciaal voor de ontwikkeling van succesvolle self-service kioskoplossingen in de detailhandel, in de horeca en de bredere zakelijke omgeving. Als u deze principes toepast bij het ontwerpen van uw kiosken, maximaliseert u de voordelen en zorgt u ervoor dat de klanten en gebruikers tevreden zijn.


Geef gebruikersvriendelijkheid prioriteit


Gebruiksvriendelijkheid is een cruciaal onderdeel van het ontwerp van een self-service kiosk. Zelfs de technisch meest geavanceerde en innovatieve kiosk kan geen optimale gebruikerservaring bieden en efficiencyvoordeel opleveren wanneer het ontwerp niet gebruiksvriendelijk is. Gebruiksvriendelijkheid wordt vaak benaderd vanuit het perspectief van de gebruikersinterface, waardoor de focus al snel op software komt te liggen. Maar gebruiksvriendelijkheid gaat veel verder dan de software die uw self-service kiosk aanstuurt. Het gaat ook om de hardware die u kiest en het algemene ontwerp van uw kiosk. Een optimale kioskoplossing vereist een nauwe samenwerking tussen hardware- en softwareleveranciers, zodat hun componenten goed geïntegreerd zijn in het totale ontwerp.


De geïnstalleerde hardware is van grote invloed op de gebruiksvriendelijkheid van uw kiosk, dus als uw prioriteit ligt bij gebruiksvriendelijkheid, is het van groot belang dat u ten aanzien van hardware zorgvuldige en weloverwogen keuzes maakt. De belangrijkste overweging moet zijn: ‘Hoe kan de gekozen hardware mijn klanten helpen bij het voltooien van de taken waarvoor ze mijn self-service kiosk gebruiken?’ Of het nu gaat om het opzoeken van informatie, inchecken, pre-ordering of afrekenen, er zullen waarschijnlijk meerdere hardware-items worden gebruikt. Wat de taak ook is, er is één hardware-item dat altijd centraal staat en een sleutelrol vervult voor gebruiksvriendelijkheid: het touchscreen. Het touchscreen staat centraal bij elke interactie en het leveren van een optimale klantervaring staat of valt met een goed touchscreen. Wanneer uw self-service kiosk een geïntegreerd touchscreen van hoge kwaliteit heeft, kan de klant de interface gemakkelijkgebruiken zoals de retailer het bedoeld heeft, zonder onnodige vertragingen of de frustratie van een scherm dat niet reageert. Dit helpt klanten om hun taak snel te voltooien en garandeert een efficiënte doorstroming bij de kiosk, beide belangrijke voorwaarden voor de algemene gebruiksvriendelijkheid.


Het belang van gebruiksvriendelijkheid geldt ook voor de andere hardwareonderdelen van uw self-service kiosk. In een retailomgeving, waar de self-service kiosk de mogelijkheid biedt om zelf af te rekenen, speelt de scanner/barcodelezer ook een essentiële rol in het vergemakkelijken van het scannen van producten. De NFC-lezer en betaalterminals ondersteunen digitale betalingen door klanten contactloze en niet-contactloze betaalopties te bieden voor eenvoudig afrekenen. Voor andere toepassingen, zoals registratie of informatie, kunnen de geïntegreerde printer en ingebouwde camera en microfoon een belangrijkere rol spelen bij het afdrukken van tickets of de communicatie met de klantenservice via de kiosk. In elke toepassing geldt dat de keuze voor de beste kwaliteit hardware die beschikbaar is, en het nadenken over hoe de hardware-items geïntegreerd en geplaatst worden op de kiosk, het verschil kan maken voor de gebruiksvriendelijkheid ervan.


Bij Pan Oston staat gebruiksvriendelijkheid centraal bij onze self-service kiosken, we hebben een reputatie opgebouwd met bekroonde ontwerpen voor al onze kiosk familielijnen. Wij helpen retailers en bedrijven kioskoplossingen te ontwikkelen met de hoogste gebruiksvriendelijkheid voor een uitzonderlijke gebruikerservaring. Ons bekroonde designteam werkt nauw samen met klanten om de basisconfiguratie van onze zelfbedieningskioskfamilies te optimaliseren, inclusief de met Red Dot Design bekroonde BLUE FIRE-familie, of om een volledig op maat gemaakte oplossing te ontwikkelen die is aangepast aan de vereisten van onze klanten. In beide gevallen gebruiken we hoogwaardige hardware van retailkwaliteit om kioskoplossingen te ontwikkelen die zowel stijlvol als functioneel zijn en waarbij gebruiksvriendelijkheid centraal staat.


Zorg voor goede toegankelijkheid


Het is essentieel om self-service kiosken beschikbaar te maken voor een breed scala aan mensen die ermee in aanraking komen. Het ontwerp van een kiosk kan een grote bijdrage leveren aan de toegankelijkheid en met een goed doordacht ontwerp kom je al een heel eind. Van het vereiste aantal kiosken en hun optimale locatie in de winkel, het fysieke ontwerp van de kiosk en de softwarefuncties die erin zijn geprogrammeerd, er zijn veel manieren om klanten een goede toegankelijkheid te bieden. Populaire ingebouwde softwarefuncties zijn bijvoorbeeld het assisteren van klanten met behulp van audionavigatie, het vergroten van lettergroottes of het activeren van een donkere beeldschermmodus om de leesbaarheid te verbeteren. Wat het fysieke ontwerp betreft wordt de toegankelijkheid verbeterd door hardware-items die veel ruimte innemen beter te positioneren, een touchscreen schuin te plaatsen en ervoor te zorgen dat NFC-lezers en chip-en-pinlezers op een geschikte hoogte zijn geplaatst voor de meeste gebruikers.


Door bij het ontwerp van uw self-service kiosken rekening te houden met toegankelijkheid, kunt u veel problemen voorkomen die zich kunnen voordoen wanneer verschillende klanten interactie hebben met uw kiosken. Klanten zullen bijvoorbeeld niet even lang zijn of zelfs niet dezelfde technische vaardigheid hebben, dus het aanpassen van uw kiosk om hieraan tegemoet te komen is van cruciaal belang om de toegankelijkheid voor iedereen te behouden. Sommige klanten hebben mogelijk speciale toegankelijkheidsbehoeften, waarmee zoveel mogelijk rekening moet worden gehouden. Klanten die gebruik maken van een rolstoel zijn slechts één voorbeeld van een klantgroep die waarschijnlijk extra toegankelijkheidsvereisten heeft bij het gebruik van self-service kiosken. Het is essentieel om na te gaan hoe klanten in een rolstoel toegang kunnen krijgen tot het touchscreen, de scanner en de betaalterminal. Hoewel de toegankelijkheid van self-service kiosken natuurlijk wordt bepaald door relevante regelgeving, zoals de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) die op 1 juli 2025 van kracht wordt, is de meest succesvolle benadering van toegankelijkheid om verder te gaan dan strikt nodig is om self-service kiosken te leveren die voor iedereen toegankelijk zijn.


Pan Oston zet zich in voor het creëren van zelfbedieningsoplossingen die voor iedereen toegankelijk en zo inclusief mogelijk zijn. We hebben aanpassingen aan onze bestaande productfamilies ontwikkeld om de toegankelijkheid verder te verbeteren, waaronder wijzigingen aan schermhoogtes, de hoogte en reikwijdte van hardware-items, het creëren van knie- en voetruimte bij een kiosk en het bieden van onbelemmerd vloeroppervlak voor rolstoeltoegang. Onze verbeteringen op het gebied van toegankelijkheid strekken zich ook uit tot vele andere gebieden, waaronder het bieden van alternatieven voor het gebruik van een touchscreen, het bieden van braille-instructies, het mogelijk maken van audionavigatie met tekst-naar-spraak en het weergeven van de navigatie-elementen en knoppen op het touchscreen in de onderste helft van het scherm.


Zorg voor betrouwbare hardware


Klanten gaan ervan uit dat self-service kiosken beschikbaar en gebruiksklaar zijn wanneer dat nodig is. Als één of meerdere self-service kiosken buiten werking zijn, kan dit het doel van veel kiosk-gebaseerde oplossingen ondermijnen - het leveren van snelle en efficiënte service aan klanten. Hoewel het leveren van 100% betrouwbaarheid onhaalbaar is, is het mogelijk om een hoog betrouwbaarheidsniveau te garanderen door een zorgvuldige selectie van hardware voor uw self-service kiosk en, waar mogelijk, het vereenvoudigen van het proces voor onderhoud en reparatie. Het selecteren van hoogwaardige componenten voor uw self-service kiosken kan de algehele betrouwbaarheid aanzienlijk verhogen, terwijl het kiezen voor goedkopere of minder functionele alternatieven de betrouwbaarheid kan verminderen en kan leiden tot storende downtime van de kiosk. Investeren in componenten van hoge kwaliteit is de meest effectieve manier om de hoogst mogelijke betrouwbaarheid van de hardware te bieden en tegelijkertijd uw bedrijf toekomstbestendig te maken voor de komende technologische ontwikkelingen.


In de praktijk betekent een hoge mate van betrouwbaarheid van de hardware ook een vereenvoudiging van de service en het onderhoud van uw self-service kiosken. In veel gevallen is het nu mogelijk om support op afstand te leveren om een breed scala aan problemen op te lossen die downtime van de kiosk veroorzaken. Dit verkort de wachttijd voor een beschikbare technicus, omdat een fysiek bezoek aan de kiosk niet nodig is. In gevallen waar een reparatie/onderhoudsbezoek nodig is, profiteert uw bedrijf van self-service kiosken die gemakkelijk toegang bieden tot de belangrijkste onderdelen voor snellere reparaties. Sommige kiosken zijn moeilijk toegankelijk voor reparaties, omdat meerdere hardwarecomponenten verwijderd moeten worden om toegang te krijgen tot een enkel onderdeel in een ander gedeelte van de kiosk. Door een self-service kiosk te kiezen die is ontworpen met servicevriendelijkheid in gedachten, kunt u verstoringen bij de klant en downtime van de kiosk tot een minimum beperken.


Bij Pan Oston ontwikkelen we al onze self-service kiosken met componenten van hoge kwaliteit voor de detailhandel, die bekend staan om hun robuustheid en betrouwbaarheid. We streven altijd naar componenten van hogere kwaliteit omdat we de cruciale rol van hardware bij de betrouwbaarheid van kioskoplossingen erkennen. Daarnaast hebben we de service en het onderhoud van onze self-service oplossingen vereenvoudigd door servicevriendelijkheid centraal te stellen in onze self-service kiosken. We hebben het eenvoudig gemaakt om onderdelen te vervangen en routinematig onderhoud uit te voeren aan onze kiosken. Het slimme ontwerp van onze kiosken zorgt ervoor dat bijna elk onderdeel aan de voorkant toegankelijk is, zodat onderhoudstechnici sneller toegang hebben tot de onderdelen die ze nodig hebben en de uitvaltijd voor klanten wordt beperkt.


Verbeter de ergonomie


Ergonomie is een ander aandachtspunt bij het ontwerp van self-service kiosken. Terwijl de ergonomie voor de klant vaak vrij uitgebreid aan bod komt, wordt de ergonomie voor werknemers en onderhoudstechnici die self-service kiosken ondersteunen vaak over het hoofd gezien. De primaire overweging met betrekking tot ergonomie zou moeten zijn om een comfortabele ervaring te bieden aan alle gebruikers van self-service kiosken. Het bieden van verbeterde ergonomie bij self-service kiosken begint met de optimale plaatsing van uw kiosk zodat klanten en personeel er gemakkelijk bij kunnen.


Naast de optimale plaatsing van self-service kiosken kan de ergonomie worden verbeterd door de kiosk op een hoogte te plaatsen die zowel voor staande als zittende klanten geschikt is. Het is een uitdaging is om deze balans te bereiken, maar het maakt uw kiosk toegankelijk voor de overgrote meerderheid van uw klanten. Sommige self-service kiosken verbeteren de ergonomie nog verder met gekantelde schermen, waardoor de zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden wordt verbeterd en schittering wordt verminderd bij fel licht. Binnen onze bekroonde BLUE FIRE lijn van self-service kiosken zijn vrijwel alle modellen voorzien van een schuin geplaatst touchscreen voor optimale ergonomie, zodat het gebruik van de kiosk bij langere interacties comfortabel en intuïtief blijft.


Self-service kiosken hebben ook baat bij ergonomisch vormgegeven hardware, zoals goed gepositioneerde betaalterminals die het invoeren van een bankpas vergemakkelijken, goed bereikbare bonprinters zodat bonnetjes gemakkelijk kunnen worden uitgenomen, en een toegankelijk NFC contactloos betaalpunt om gebruikers met beperkte mobiliteit te helpen bij het doen van betalingen. De lay-out van hardware-elementen op de kiosk moet hun gebruiksfrequentie weerspiegelen. Voor verschillende doeleinden, zoals vooraf bestellen, inchecken, informatie opvragen/afdrukken en betalingen doen, moet het apparaat waar klanten de meeste interactie mee hebben prominent op de kiosk worden geplaatst.


Integreer maatwerk en branding


Elke goed ontworpen self-service kiosk biedt uitgebreide opties voor maatwerk en branding. Een standaard kiosk productlijn zal niet altijd voldoen aan de precieze vereisten van een bepaalde retailer/onderneming. Dit maakt het noodzakelijk om de self-service kiosk aan te passen aan de toepassing waarvoor hij bedoeld is. Een zelfbedieningskiosk die bijvoorbeeld wordt gebruikt als informatiekiosk om de weg te wijzen en winkels te zoeken in een winkelcentrum, heeft geen NFC-reader, betaalterminal of barcodescanner nodig. Een zelfbedieningskiosk die wordt gebruikt als kiosk om eten te bestellen in een fastfoodrestaurant heeft daarentegen wel al deze hardwareopties nodig. Hoewel het vaak verstandig is om een self-service kiosk tot op zekere hoogte toekomstbestendig te maken voor het geval de vereiste functie verandert, is het suboptimaal en mogelijk zelfs verwarrend om een kiosk te configureren met hardware die niet nodig is voor het beoogde doel.


Op het gebied van branding is het mogelijk om de merkidentiteit van uw bedrijf volledig te integreren en weer te geven in uw self-service kiosk. De meest succesvolle self-service oplossingen zijn vaak volledig geïntegreerd in de winkel- of bedrijfsomgeving waar ze zich bevinden. Dit kan het beste worden bereikt door een ontwerp op maat, maar er zijn meer eenvoudige brandingopties, waaronder sublimatie of spuiten om de merkidentiteit en het kleurenschema van uw bedrijf op de self-service kiosk aan te brengen.


Bij Pan Oston helpen we gevestigde retailers en bedrijven met het afstemmen en branden van selfservice oplossingen om aan hun specifieke eisen te voldoen. Ons bekroonde ontwerpteam is bedreven in het aanpassen van self-servicekiosken aan specifieke toepassingen en gebruikssituaties en het bieden van volledige brandingopties om ervoor te zorgen dat het kleurenschema en de merkidentiteit van een bedrijf worden weerspiegeld in de self-servicekiosken die ze gebruiken.


Innovatieve self-servicekiosken ontwikkelen volgens vaste ontwerpprincipes


Pan Oston creëert sinds 1969 innovatieve designoplossingen voor gevestigde retailers en bedrijven. Ons bekroonde ontwerpteam creëert innovatieve zelfbedieningskiosken die zorgen voor een uitzonderlijke klantervaring, verbeterde efficiëntie en hogere verkoopcijfers. Modern maar functioneel design staat centraal bij alles wat we doen bij Pan Oston. Onze expertise in design is beloond met meerdere Red Dot Design Awards, waaronder één voor onze populaire BLUE FIRE self-service kiosk familie.


Ontdek hoe onze twee productfamilies voor self-servicekiosken, BLUE FIRE en ESSENCE, een innovatieve en uitzonderlijk goed ontworpen self-service oplossing voor uw bedrijf kunnen bieden. Beide productfamilies bieden een bijna eindeloze reeks aanpassingsopties voor een breed scala aan retail- en bedrijfstoepassingen. Voor bedrijven die op zoek zijn naar een self-service kioskoplossing die volledig op maat gemaakt is, vormen onze Tailor-Made producten een geweldige optie omdat ze een wereld aan mogelijkheden en opties bieden. Of u nu kiest voor onze BLUE FIRE, ESSENCE of Tailor-Made self-service kiosken, uw bedrijf profiteert van een bekroond ontwerp, onafhankelijkheid als het gaat om software & hardware keuzes en eenvoudige onderhoudsopties om uw bedrijf toekomstbestendig te maken.


Door samen te werken met Pan Oston profiteert u van de uitgebreide ervaring en expertise die ons groeiende team van meer dan 200 specialisten heeft opgedaan bij het ondersteunen van gevestigde internationale retailers en bedrijven bij het ontwikkelen van innovatieve design-gestuurde self-service oplossingen.


Neem contact op met onze specialisten


Onze specialisten in self-service kiosken helpen u graag bij het ontwikkelen van een innovatieve zelfbedieningsoplossing die voldoet aan de specifieke vereisten van uw onderneming. Neem contact met ons op om te bespreken hoe wij u kunnen helpen uw klanten te verrassen met een designgerichte self-service oplossing.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Vijf ontwerpprincipes voor selfservicekiosken datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.