De tijden veranderen… Tegenwoordig rekenen klanten niet alleen meer af bij de traditionele kassa, maar doen zij dit ook graag zelf bij een zelfscankassa. Inspelen op self-service is haast een must om te overleven in de concurrerende retailbranche. Tot 2020 zag je bij Boni vooral de traditionele kassa in de supermarkten. Ter aanvulling op haar huidige checkoutzones wilde Boni graag zelfscankassa’s in haar supermarketen implementeren. In de zoektocht naar een Nederlandse leverancier met ervaring en een hoge kwaliteit kwam de retailer als snel bij Pan Oston uit.
Boni koos ervoor om de SLIM Self Checkout (SCO) te implementeren in haar winkels. Deze moderne zelfscankassa heeft een modulair design, waardoor de klant hardware en software onafhankelijk is. Boni kon op deze manier haar hardware- en softwareleveranciers trouw blijven, maar ook een mooie en kwalitatieve self-scanoplossing plaatsen voor haar klanten die toekomstbestending is. Daarnaast waren de SLIM SCO’s volledig aan te passen aan de huisstijl van Boni waardoor ze perfect in het winkelbeeld passen.
Bij de introductie van de nieuwe self-checkoutzone is door Boni gebruik gemaakt van hostesses die klanten precies konden uitleggen hoe de nieuwe vorm van afrekenen werkt. Klanten konden vragen stellen en wanneer zij het zelfscannen niet snapten hulp inschakelen. Zo probeerde Boni ondanks deze verandering haar klanten zo goed mogelijk te begeleiden, wat ten goede kwam van de customer journey.
Boni heeft over het algemeen veel klanten met een hogere leeftijd, waardoor je zou verwachten dat de SCO niet goed zou werken. Niets bleek minder waar! Veel klanten gebruikten juist de zelfscankassa’s en binnen enkele weken betaalde 40% van de klanten bij een SCO. Andere resultaten van de self-checkouts bij Boni zijn: