Xenos gaat mee met de nieuwste retailtrends en stapt over op zelfscannen. In twee flagshipstores (Leidschendam, Westfield Mall of the Netherlands en Breda) zijn ondertussen self-checkouts geplaatst samen met Cowhills en Pan Oston. In deze stores zullen de zelfscankassa volop getest worden binnen het winkelconcept van Xenos.
In de testwinkel en tevens flagshipstore in de Westfield Mall of the Netherlands staan drie self checkouts die naadloos aansluiten op de winkelbeleving en customer journey van Xenos. De gele, kenmerkende Xenoskleur komt terug in het design en ook de interface heeft de bekende Xenos stijl. Klanten van de Xenos in Leidschendam zullen de self checkouts niet snel over het hoofd zien. De checkoutzone is namelijk voorzien van een grote pijl met daarbij de tekst: ‘Xenos zelfscan, eenvoudig en snel afrekenen’. De zelfscankassa’s gaan goed op in het totaalplaatje van de flagshipstore en passen bij de winkelbeleving van Xenos. Mochten klanten toch geen gebruik willen maken van de zelfscankassa, kunnen zij altijd nog hun artikelen op de traditionele manier afrekenen bij de caissière aan de counter.
Xenos heeft gekozen om de SLIM self checkouts van Pan Oston te implementeren in beide testwinkels. Zoals de naam al doet vermoeden, is deze self checkout lid van de SLIM-familie. De verschillende meubels uit deze familielijn kunnen eindeloos met elkaar gecombineerd worden en voldoen daardoor aan de wensen van elk winkelconcept. De SLIM self checkouts kunnen ook volledig gecustomized worden naar de stijl van elke winkel, zodat de stijl van de checkoutzone naadloos aansluit op de rest van de winkel. Dit is ook goed terug te zien in de testwinkels van Xenos, waarbij de stijl van de zelfscankassa’s perfect in het totaalplaatje past en bijdraagt aan een verbeterde winkelervaring.
Door de hardware van Pan Oston te combineren met de software van softwareontwikkelaar Cowhills, heeft Xenos nu zelfscankassa’s die niet alleen perfect bij de stijl van de winkel aansluiten, maar ook nog eens heel gemakkelijk te bedienen zijn. Het softwaresysteem zorgt ervoor dat klanten hun artikelen op eenvoudige en intuïtieve manier kunnen scannen en afrekenen. Klanten komen bij de zelfscankassa, zetten hun mandje op het plateau en drukken op start. Vervolgens scannen zij alle artikelen met de handscanner en wanneer zij klaar zijn, kunnen ze met één druk op de knop betalen. Wanneer klanten problemen ervaren, vragen zij via de software van de zelfscankassa om assistentie van een Xenosmedewerker.
Xenos is een Nederlandse retailer die in 1973 startte met de verkoop van kruiden uit China en India. Door de jaren heen in Xenos uitgegroeid tot een retailorganisatie met 150 fysieke winkels en een online webshop. Hier kunnen klanten allerlei verschillende food- en nonfoodproducten kopen of bestellen. Vanuit het distributiecentrum in Waalwijk worden de winkels van Xenos dagelijks bevoorraad met de nieuwste producten van de retailer.