/ Nieuws

PAN OSTON UITGEROEPEN TOT NEXT ICON 2024!

17 mei 2024

Wij zijn zeer vereerd met de toekenning van de Novel-T Next Icon award voor 2024! Als marktleider in checkout-systemen zet Pan Oston zich in voor technologische vooruitgang en een groenere toekomst. Het is geweldig om te zien dat onze inspanningen worden erkend met de Next Icon award; dit sterkt ons in onze overtuiging dat innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan in het streven naar een duurzamere wereld. Als onderdeel van de Next Icon award is in Next Icon 2024 Magazine onderstaand interview gepubliceerd met onze innovatiemanager Corné Van Braak.


Of je nou je boodschappen op de band legt of liever zelf je items scant bij de zelfcheckout: de kans is groot dat je producten ooit over een afrekenoplossing van Pan Oston zijn gegaan. Dit maakbedrijf produceert al 55 jaar deze oplossingen. Innovatiemanager Corné van Braak vertelt wat innovatie en duurzaamheid voor hen betekenen.


Jullie produceren bandkassa’s, selfservice checkout-oplossingen en kiosk-oplossingen. Hoe innovatief zijn jullie daarin?


Corné: “Wij hebben een zeer breed portfolio aan oplossingen die we kunnen customisen voor de klant. Daarnaast doen we ook echt maatwerk voor klanten die nét iets anders willen. Maar wij ontwikkelen ook proactief. Zo ontwikkelden wij 17 jaar geleden een modulaire opbouw voor bandkassa’s en zijn wij 10 jaar geleden gestart met een familielijn waarin zelfservice oplossingen een belangrijk onderdeel zijn. Dit is nu actueel en er wordt in heel Europa gestart met installaties. Wij hebben onze eigen R&D-afdeling. Bestaande producten blijven we doorontwikkelen, maar we maken ook tijd vrij om nieuwe dingen te ontwikkelen en te testen, zoals een onbemande winkel of een smart vendingoplossing. Een deel van onze R&D-mensen moet ook minimaal 10% van hun tijd bezig zijn met research. Of dat nou deskresearch is of een conferentie bezoeken; dat is daarbij om het even. Door structureel nieuwe inzichten te verzamelen bepalen we onze innovaties en aanpassingen aan ons productportfolio. Zo blijven we bezig met innovatie.”



"EEN DEEL VAN ONZE R&D-MENSEN MOET MINIMAAL 10% VAN HUN TIJD BESTEDEN AAN RESEARCH."


Iets wat de consument nu veel ziet veranderen is de beweging richting zelfscankassa’s. Welke rol spelen jullie daarin?


Corné: “Wij hebben voor elk winkeltype een oplossing en willen dus ook die transitie mogelijk maken. Je ziet dat het ene land wat verder voorop loopt dan het andere, maar omdat we in verschillende landen actief zijn, kunnen we die kennis delen. Daarbij houden we het menselijke aspect altijd in ons achterhoofd. Een praatje maken bij de kassa is voor veel mensen die kampen met eenzaamheid het enige contactmoment op een dag, dus dat moet sowieso blijven. Maar we denken ook na over hoe je dat sociale aspect kunt behouden bij zelfscankassa’s, bijvoorbeeld in de vorm van hosts of een realistische digitale assistent. Een ander belangrijk aspect in die transitie is duurzaamheid. Zo kijken we tegenwoordig in de ontwerpfase al vaker naar wat er met het product gebeurt wanneer het aan het einde van de productlevenscyclus is gekomen. Sinds vorig jaar zijn we heel bewust bezig met dat duurzaamheidsaspect en gaan we verder dan alleen zonnepanelen op ons dak.”



"JE MOET LATEN ZIEN DAT JE PROACTIEF BENT, DAT JE EEN EIGEN VISIE HEBT, EN DAT JE NIET WEDT OP ÉÉN PAARD."


Zien jullie daarin een pioniersrol voor Pan Oston weggelegd?


Corné: “Absoluut. We willen niet alleen innovatief zijn in de producten die we maken, maar we willen dat die producten ook duurzaam zijn. Daar hebben we in het afgelopen jaar een duidelijke visie voor de toekomst op kunnen neerzetten. We hebben een bepaalde ambitie uitgesproken en met z’n allen gezegd: ‘Dit gaan we doen.’ Daarom start er binnenkort ook een Sustainability Manager. Die hebben we ook hard nodig met de CSRD op komst, want die regelgeving is een extra stok achter de deur om serieus aan de slag te gaan met duurzaamheid."


Dat jullie innovatief zijn, staat buiten kijf. Is het ook lastig om structureel tijd vrij te maken voor innovatie?


Corné: “Enerzijds wel, omdat de dagelijkse operatie van het helpen van klanten ook gewoon doorgaat. Wij zijn echt een organisatie die rent voor de klant. Als zij een probleem hebben, hebben we dat gisteren al opgelost. Daarnaast wil je ook de problemen oplossen die er nog niet zijn en daar voldoende prioriteit aan geven. Dat blijft een uitdaging, maar aan de andere kant zit innovatie wel echt in ons DNA. Dat is hoe klanten ons zien en hoe we bekend staan in de markt. Die markt kan overigens zelf heel innovatief zijn, maar is op veel vlakken ook nog traditioneel. Dan is het dus extra belangrijk dat je blijft innoveren en dat je ook laat zien dat je daar goed in bent. Voor ons is het dus essentieel om oplossingsgericht te zijn, voor zowel de problemen die er al zijn, als voor de problemen in de toekomst. Als je alleen maar meebeweegt, ben je reactief. Je moet ook laten zien dat je proactief bent, dat je een eigen visie hebt, en dat je niet wedt op één paard. Experimenteren is daarin erg belangrijk voor ons. Door ons innovatieve karakter blijven we relevant.”


Bron: Novel-T Next Icons 2024 Magazine

Auteur: Vera Boertien

Fotografie: Shotmaniacs


Over Novel-T

Novel-T is een non-profit organisatie die ondernemers uitdaagt met innovatieve ideeën om te starten, vernieuwen en te groeien. Novel-T is de spin in het web binnen het Twentse innovatie ecosysteem en biedt diverse programma's, 1-op-1 coaching, en inspirerende evenementen voor startups, spin-offs, scale-ups en mkb'ers.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download Pan Oston uitgeroepen tot Next Icon 2024! datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.