/ 15 december 2021

Goede planning is het halve werk

We leven in een bijzondere periode, waarin veel producten schaars zijn of een lange levertijd hebben. Helaas hebben veel bedrijven in Europa leverproblemen door chiptekorten, hoge inkoopprijzen en personeelstekorten. Ook in de retail zijn de gevolgen van al deze ontwikkelingen duidelijk zichtbaar. Dit zorgt voor uitgestelde of zelfs geannuleerde leveringen en dat is op zijn zachtst gezegd erg vervelend. Hoe kun je er in deze tijd voor zorgen dat je een leverancier vindt die betrouwbaar is en zijn beloften na kan komen? Bij Pan Oston doen we ons uiterste best om al onze producten op tijd te leveren met een hoge kwaliteitsstandaard. Dat klinkt in deze tijd bijna te mooi om waar te zijn. Daarom leggen we je graag uit hoe ons team ervoor zorgt dat jij straks op tijd een mooie checkout, zelfscankassa of kiosk geleverd krijgt. Want bij Pan Oston geldt: afspraak = afspraak.


Een checkout die op tijd geleverd wordt? Dat is in deze tijd uniek. Bij Pan Oston willen we er daarom ook alles aan doen dat onze leveringstijden gewaarborgd blijven. Hoe zorgen we daar dan voor? Door een team van specialisten dat elke dag werkt aan een doordacht productieproces. Ook productmanagers spelen hier een grote rol in. Zij zorgen ervoor dat de planning van de productie op orde is. Ook zorgen productmanagers ervoor dat de checkouts van Pan Oston modulair worden gebouwd. Dit betekent dat kassameubels zo geproduceerd worden dat zij bijna kant en klaar naar de desbetreffende winkels kunnen. Daardoor worden kassameubels niet alleen op tijd geleverd, maar kost de installatie in de winkel ook zo min mogelijk tijd.


PLANNEN, PLANNEN, PLANNEN


Wat doet een productmanager dan precies? En wat is zijn rol in het hele productieproces van Pan Oston? Productmanager Martin Boksebeld vertelt wat hij doet om ervoor te zorgen dat checkouts op tijd geleverd worden. “De inkomende projecten plan ik in en dan begint alles te draaien”, vertelt Martin. “Als er een order binnenkomt, geeft de projectleider dat door aan ons productieteam. Ik geef vervolgens een plandatum aan in ons systeem waardoor onze afdeling Inkoop of Metaal weet dat zij de onderdelen klaar moeten zetten. Ik plan dus de order en zet deze gelijk goed in ons systeem voor, zodat andere afdelingen ook weten wanneer en wat zij moeten doen. Kortom, ik reserveer eigenlijk tijd en werk de orders uit voor onze projectleiders. Dan begint het project te lopen: de afdeling Metaal weet wanneer zij de spullen klaar moet leggen, de spuiter weet wanneer hij de onderdelen moet spuiten en de afdeling Assemblage weet wanneer zij de onderdelen kan monteren.”



TURNKEY CHECKOUTS


De goede planning van de productmanagers zorgt ervoor dat Pan Oston haar levertijden kan waarborgen. “Voor een klant hebben we nu wel 80 meubels al klaarstaan om te leveren. Dat komt door onze forecast”, vertelt Martin. “De kassa’s zijn allemaal gemaakt in onze eigen fabriek in Slowakije en komen vervolgens naar Nederland. Dan moeten wij in onze Nederlandse fabriek alleen nog maar een aantal stootrandjes op de kassa zetten of een deurtje plaatsen. Hier in Nederland hoeven we dan dus alleen nog maar simpele handelingen te verrichten om de kassa helemaal klaar te maken. De rest is eigenlijk allemaal al gemonteerd.”


MODULAIR BOUWEN


Pan Oston maakt gebruik van modulair bouwen. Klanten die namelijk checkouts in grote aantallen bestellen, maken namelijk gebruik van hetzelfde design. Echter, vaak zijn er kleine verschillen per winkel. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen. Martin: “wanneer checkouts uit Slowakije komen, zijn ze eigenlijk al voor 90% af. In de Nederlandse fabriek in Raalte bouwt het team van Pan Oston de checkouts af zodat ze passen bij de specifieke winkeleisen.” Door modulair te bouwen blijft de basis van elke checkout dus hetzelfde, maar kunnen de details per checkout verschillen.


IN DE TOEKOMST KIJKEN


Hoe kan Pan Oston een grote order zoals het voorbeeld van Martin dan op tijd leveren? “We kunnen dit allemaal doen door onze forecast.” Een forecast is een voorspelling van het aantal orders dat een klant ongeveer gaat plaatsen. “Onze afdeling Forecast to order probeert ongeveer drie maanden vooruit te kijken, maar vaak werken zij nog wel verder in het voren. De projectleider heeft al veel eerder een opdracht gekregen en die denkt ook nog eens goed vooruit. Hij probeert ervoor te zorgen dat je in het begin van het jaar al genoeg voorraad hebt en problemen in de levering kan voorkomen. Zo weten we aan het einde van het jaar zeker dat we goed zitten.” Forecasting zorgt er dus voor dat Pan Oston op tijd kan leveren. Collega Bauke Steenstra vertelde in dit artikel precies hoe hij als projectleider voor een goede forecast zorgt.


EEN VLOTTE INSTALLATIE


Ook wanneer de checkouts geleverd zijn, is het belangrijk dat deze snel en goed op hun plek gemonteerd worden in de winkel. Ook daar is Pan Oston goed in. “Wanneer de checkouts in de winkel komen, zet de monteur alles goed op zijn plek”, zegt Martin. “De monteur zorgt vervolgens voor dat de kassa van stroom is voorzien zodat alle systemen kunnen draaien. Daarnaast stelt hij de band af en controleert hij alles netjes. Dan is de monteur van Pan Oston zo goed als klaar. Het is wel mogelijk dat een andere monteur de apparatuur in de checkout monteert, maar ook dit zou eventueel al bij ons in Raalte kunnen. Zo win je tijd in de winkel.”


DE UITDAGING VAN DE PRODUCT MANAGER


De levertijd voor checkouts is bij Pan Oston dus in orde doordat er goed nagedacht is over de gehele planning. Toch vertelt Martin dat er ook uitdagingen voor hem zijn: “voor nieuwe klanten met kiosken ligt voor ons een uitdaging. Dat is moeilijker om te plannen. Ik heb bijvoorbeeld deze week een aantal kiosken ingepland en dan hoop ik dat volgende week wel de laatste onderdelen binnen heb zodat deze op tijd geleverd kunnen worden.” Klanten die in de toekomst een kiosk willen bestellen, kunnen dit het beste dus zo vroeg mogelijk al delen met Pan Oston.


OOK PROFITEREN VAN GOEDE LEVERTIJDEN?


Ben je op zoek naar betrouwbare partner die zijn afspraken nakomt? Bekijk dan eens wat Pan Oston voor jouw winkel(s) kan betekenen. Ons team van checkoutspecialisten staat voor je klaar om jouw plannen door te nemen en je een goed advies te geven.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!

Download Goede planning is het halve werk datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.