SPAR Lambrechts was op zoek naar een manier om self-checkouts te implementeren in de winkels van SPAR. Pan Oston dacht samen met reseller Gondella mee bij de ontwikkeling van een nieuwe checkoutzone voor de pilot store van SPAR in Helchteren.
De supermarkt in Helchteren diende als pilot voor de nieuwe checkout zone van SPAR. Deze winkel had namelijk twee uitdagingen. Allereerst was het in deze SPAR niet rendabel om twee personeelsleden fulltime in de checkout zone te laten werken. Toch wilde de supermarkt meerdere afrekenpunten, zodat de klantgeleiding vloeiend verliep. Daarom wilde SPAR graag zelfscankassa’s implementeren. Hier lag direct de tweede uitdaging: de supermarkt in Helchteren had maar een beperkte oppervlakte voor de kassazone, waardoor het niet mogelijk was om een traditionele kassazone en zelfscanzone te maken. Daarom moest in de nieuwe checkout zone de traditionele kassa met de moderne zelfscankassa gecombineerd worden.
SPAR Lambrechts en reseller Gondella vroegen aan Pan Oston om mee te denken bij de ontwikkeling van deze nieuwe checkout zone. Beide soorten checkouts moesten in één zone geïmplementeerd worden voor de optimale customer journey. Snel afrekenen, weinig problemen en een goede klantervaring stonden hierbij centraal. Pan Oston gaf SPAR Lambrechts een advies dat precies paste bij deze vraag: één traditionele kassa en één SLIM Merge checkout. Deze slimme oplossing en het strakke design van deze checkoutmeubels viel direct in de smaak!
De SLIM Merge is een checkout die de traditionele kassa met een self checkout combineert. Klanten kunnen door de inzet van de Merge kiezen: zelf of bij een kassamedewerker afrekenen. De kassamedewerker die de SLIM Merge bedient, kan tegelijkertijd assisteren bij de twee geïntegreerde self checkouts. Door de lange aanvoerband van de Merge is het namelijk haalbaar om de pieken in de customer flow te managen met slechts één kassameubel. Doordat de zelfscankassa’s aan de andere kant van het meubel zijn bevestigd, kan een kassamedewerker zelfscanklanten met vragen gemakkelijk en snel helpen.
Inmiddels is deze oplossing bij SPAR Helchteren geïmplementeerd, maar heeft deze oplossing nu concreet opgeleverd?
• Verhoging van de kassapunten (50% traditioneel, 50% zelfscan);
• Vermindering van de wachttijd voor klanten;
• Verbetering van de servicegraad;
• Verbetering van de klanttevredenheid.