/ Toegankelijke en inclusieve self-checkouts

SPAR university Windesheim installeert eerste self-checkout voor rolstoelgebruikers

Op de campus van Hogeschool Windesheim in Zwolle wordt onder de SPAR university formule een supermarkt gerund met een assortiment dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de studenten van de hogeschool. Het afrekenen van boodschappen bij de SPAR university winkel gaat gemakkelijk en snel met self-checkouts van Pan Oston.


SELF-CHECKOUT VOOR IEDEREEN

Vanuit de commissie voor mindervaliden van Hogeschool Windesheim kwam het verzoek aan Spar om in het kader van toegankelijkheid en inclusiviteit ook een zelfscanmeubel te installeren dat eenvoudig te gebruiken is door rolstoelgebruikers. SPAR vindt dat hun winkels voor iedereen toegankelijk moeten zijn en stond daarom open voor het idee van een zelfscankassa voor rolstoelgebruikers in de SPAR university vestiging in Zwolle. En dus werd leverancier Pan Oston benaderd over de mogelijkheden om een dergelijke zelfscankassa te ontwikkelen.


TOEGANKELIJKHEID EN INCLUSIVITEIT IN SELF-SERVICE

Als specialist in checkout, self-service en kiosk-oplossingen vindt Pan Oston toegankelijkheid en inclusiviteit belangrijke onderwerpen. In het kader van de zich ontwikkelende wet- en regelgeving op dit gebied lopen er binnen Pan Oston verschillende initiatieven om zowel voor nieuwe als bestaande kassameubelen varianten te ontwikkelen die toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. In samenwerking met SPAR en Windesheim heeft Pan Oston voor SPAR university Windesheim een self-checkout ontwikkeld die geschikt is voor rolstoelgebruikers.


ERGONOMISCHE AANPASSINGEN

Daarbij zijn de ergonomische richtlijnen gevolgd die op Europees niveau zijn opgesteld. Zo is voor gemakkelijke rolstoeltoegang meer knie- en voetruimte gecreëerd in de basis van het meubel. Het touchscreen is niet boven de printer en de scanner in de centrale unit geplaatst zoals in andere zelfscankassa’s, maar ernaast. Daardoor kon het touchscreen op een lagere positie geplaatst worden en was het mogelijk om een beugel voor hoogteverstelling te monteren. Ook de betaalterminal is in hoogte verstelbaar gemaakt.


SUCCESVOLLE IMPLEMENTATIE

Het resultaat is een compacte zelfscankassa die voor rolstoelgebruikers gemakkelijk toegankelijk is en waarbij het touchscreen en de betaalterminal op comfortabele hoogte zijn in te stellen. Grote reikafstanden worden daarmee eveneens vermeden. Sinds augustus 2024 is de zelfscankassa in gebruik, tot grote tevredenheid van de gebruikers en SPAR university Windesheim. Pan Oston werkt samen met SPAR om het concept verder te verfijnen en te vereenvoudigen, waarna meer SPAR winkels met rolstoeltoegankelijke zelfscankassa’s zullen volgen.



Over SPAR
0 Landen SPAR is één van de grootste foodretailers ter wereld.
0+ Jaar Adriaan van Well, een innovatieve Nederlandse groothandelaar met een duidelijke visie, opende de eerste SPAR in 1932.
0.000 Winkels Er is altijd een SPAR winkel in de buurt.
0 Onafhankelijke SPAR winkels Nederland telt ruim 450 zelfstandige SPAR winkels, gerund door ondernemers
/ Pan Oston self-service oplossingen

Meer over de self-service oplossingen van Pan Oston

Dankzij hun modulaire en flexibele ontwerp zijn de selfservice-oplossingen van Pan Oston geschikt voor heel veel verschillende retailconcepten. Ben je benieuwd wat ze voor jouw winkel kunnen betekenen? Ons team van specialisten staat klaar om met jou mee te denken en elke klantinteractie in jouw winkel optimaal in te richten.

/ Contact

Vragen?

Vragen over onze check-outs, zelfservice oplossingen of kiosken? Neem dan contact op via het onderstaande formulier en wij helpen u zo spoedig mogelijk verder.

Bedankt!

We hebben je contactformulier ontvangen!
Volg ons
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen check-outs, selfservice en kiosken door Pan Oston te volgen.

Download SPAR university datasheet

Bedankt voor de interesse in onze oplossing. Plan voor verdere vragen een adviesgesprek in met één van onze verkopers.